ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.06.2020, 9:10

آمریکا خواهان تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران است


بی بی سی: خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد گذاشته که براساس آن، تحریم تسلیحاتی ایران به طور نامحدود تمدید خواهد شد.

این متن ماه پیش در اختیار متحدان آمریکا قرار گرفته بود و اکنون در اختیار همه اعضای این شورا قرار گرفته است.

تحریم تسلیحاتی ایران که ۱۳ سال پیش وضع شد، طبق آنچه در برجام (توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی) ذکر شد، اکتبر (مهر) امسال تمام می‌شود.

طبق متنی که به دست خبرگزاری بلومبرگ رسیده، آمریکا در این پیش‌نویس از تمامی کشورها خواسته “از عرضه مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال اسلحه به داخل و از جمهوری اسلامی جلوگیری کنند، مگر آن که یک کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد حداقل از ۳۰ روز قبل آن را به طور موردی تائید کند.”

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیش بینی کرده که تحریم تسلیحاتی ایران باید حداکثر پنج سال پس از پذیرش توافق برجام به پایان برسد. آمریکا با لغو چنین تحریمی مخالف است. آلمان، فرانسه و بریتانیا اخیرا گفتند نگران رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند اما معلوم نیست این کشورها در جلسه رای‌گیری شورا چه موضعی را در پیش خواهند گرفت.

چین و روسیه، دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته‌اند از قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند.

اخیرا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از چین و روسیه خواست در “برابر توطئه” ایالات متحده ایستادگی کنند.

آمریکا گفته است “از همه ابزارهای خود” برای تمدید این تحریم‌ها استفاده خواهد کرد.

این کشور گفته است می‌خواهد با استفاده از سازوکار حق اختلاف در برجام، پرونده را به شورای امنیت ارجاع دهد و باعث بازگشت همه تحریم‌های شورای امنیت شود.

چین و روسیه و اتحادیه اروپا پیشتر گفته بودند آمریکا به دلیل خروج از برجام، امکان استفاده از ابزارهای آن مانند سازوکار حل اختلاف را ندارد.

آمریکا استدلال می‌کند که می‌تواند از چنین ابزارهایی استفاده کند چون این کشور یکی از مشارکت کنندگان در توافق با ایران و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ است.

قرار است از فردا، چهارشنبه ۲۴ ژوئیه، مذاکرات در شورای امنیت در مورد این متن آغاز شود و دیپلمات‌ها انتظار دارند این نشست‌ها با تنش همراه باشند.