ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.06.2020, 19:51

گزارش روابط عمومی جمعیت امام علی در مورد بازداشت اعضای خود


گزارش روابط عمومی جمعیت امام علی (ع) در مورد بازداشت روز گذشته‌ی شارمین میمندی نژاد، موسس جمعیت، مرتضی کی‌منش و کتایون افرازه، از اعضای هیات مدیره‌ی جمعیت امام علی (ع) توسط نیروهای امنیتی (۲ تیر ۱۳۹۹)

اطلاعیه شماره یک

ساعت ۴ بعدازظهر دیروز (۱ تیر ۹۹)، دو گروه از نیروهای ضابط قضایی به همراه حکم، به شکایت قرارگاه ثارالله سپاه، به صورت موازی به منزل آقای شارمین میمندی نژاد (موسس جمعیت امام علی) و یکی دیگر از اعضای جمعیت وارد شدند. اتهام مندرج در حکم بازداشت آقای میمندی نژاد توهین به رهبر انقلاب و همچنین بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و همچنین اتهام مندرج در احکام آقای مرتضی کی منش و خانم کتایون افرازه اقدام علیه امنیت ملی می‌باشد.

منزل آقای میمندی‌نژاد به صورت کامل به مدت بیش از چهار ساعت مورد تفتیش قرار گرفت و همه‌ی وسایل الکترونیکی (مانند موبایل و لپ‌تاپ) و دست‌نوشته‌های ایشان ضبط شد. نیروهای امنیتی بعد از تفتیش کامل منزل آقای میمندی‌نژاد، با ایشان به دفتر جمعیت رفتند و آن محل را به صورت کامل مورد بازرسی قرار دادند. دوربین‌های این دفتر توسط این نیروها از کار انداخته شد، همه‌ی مدارک مالی و اداری که در دفتر جمعیت وجود داشت به علاوه‌ی کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها و سرورها، همگی از آن مکان منتقل شدند.

به طور همزمان آقای کی‌منش در خانه یکی از اعضای جمعیت بازداشت شد و دست‌نوشته‌های او نیز ضبط گردید. در زمان ورود به خانه‌ای که آقای مرتضی کی‌منش در آن حاضر بودند، نیروهایی امنیتی متوسل به خشونت و ضرب و شتم شدند و حکم قضایی مورد ادعای ایشان برای تفتیش خانه به صورت کامل مشاهده نشد.این افراد از او خواستند که با نامزد خود، خانم کتایون افرازه (عضو دیگر جمعیت امام علی) تماس بگیرد که وی از این کار امتناع ورزیده؛ اما به دلیل اینکه کتایون افرازه خود نگران شده به همراه خواهرش به آنجا مراجعه می‌کند و او نیز بازداشت می‌شود. پس از بازداشت، نیروهای امنیتی به همراه آقای کی‌منش و خانم افرازه به خانه‌های خانواده‌هایشان مراجعه کرده و آنجا را نیز مورد تفتیش و بررسی قرار دادند.

هم‌چنین به همسر آقای میمندی‌نژاد، خانم زهرا رحیمی (مدیرعامل جمعیت امام علی)، گفته شد که امروز (دوشنبه، ۲ تیر ۹۹) به دادسرای شهید مقدس در زندان اوین مراجعه کند و پی‌گیر وضعیت همسر خود باشند. همسر آقای میمندی‌نژاد، به همراه خانواده‌های آقای کی‌منش و خانم افرازه و جمعی از اعضای جمعیت، امروز ۲ تیرماه، جهت پی‌گیری وضعیت آنها از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر در دادسرای زندان اوین حضور یافتند تا با ارائه‌ی وثیقه (پس از تفهیم اتهام) نسبت به آزادی آن‌ها اقدام کنند؛ ولی این مساله، طبق قرار قبلی اتفاق نیفتاد و مشخص نشد که آقایان میمندی‌نژاد و کی‌منش و خانم افرازه در چه مکانی هستند و عملا هیچ‌گونه پاسخ‌گویی رسمی در این مورد صورت نگرفت.

در مورد این پرونده در حال حاضر، هیچ قرار جدیدی تعیین نشده و وکیلی که جمعیت معرفی کرده است، مورد قبول مراجع قضایی قرار نگرفته؛ در مورد انتخاب وکیل اعلام گردید که حتما باید مطابق ماده‌ی ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، از میان وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید قوه‌ی قضاییه می‌باشند، انتخاب شود. این بدان معناست که عملا حق انتخاب وکیل به صورت آزادانه وجود ندارد.

این مسائل همگی در شرایطی اتفاق افتاد که هیچ اخطار یا ابلاغیه‌ای قبل از ورود به خانه‌ی شخصی اعضای جمعیت امام علی انجام نشده بود و این مسایل به صورت کاملا غیرمنتظره اتفاق افتاد. از نظر جمعیت امام علی، این شکل اجرای احکام و این اتهامات بی‌پایه و اساس، تنها بهانه‌ای برای ورود به منزل اعضای جمعیت و دفتر این نهاد مردمی برای جمع‌آوری اطلاعات است تا بر پایه‌ی این اطلاعات احتمالی، اتهامات بعدی پایه‌ریزی شود.

جمعیت امام علی با بیش از ۲۰ سال سابقه‌ی فعالیت در محروم‌ترین محلات و حاشیه‌ترین نقاط، تاکنون هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته و این قبیل اتهامات کاملا بی‌پایه و اساس می‌باشد. در ضمن، جمعیت برای این فعالیت‌ها همه‌ی مجوزهای قانونی را پیش‌تر اخذ کرده و کاملا در چارچوب قانون به فعالیت خود می‌پردازد.

جمعیت امام علی (ع) خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط این سه عضو خود می‌باشد و هیچ‌گونه پرونده‌سازی و تهمتی را در این باره قابل قبول نمی‌داند؛ که اساسا خدمت به محرومان جامعه و کودکان بی‌پناه بر اساس سیره‌ی مولا علی (ع) نباید منجر به بازداشت و تحت تعقیب قرار گرفتن افراد نیک‌خواه جامعه شود و چنین افرادی بر اساس ارزش‌های والای انسانی، در زمینه‌ی رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر، باید همواره مورد حمایت و تشویق همه‌ی بخش‌ها قرار گیرند؛ و نه در معرض تهدید و بازداشت. هم‌چنین جمعیت امام علی اعلام می‌کند این نهاد مردمی در راستای منافع کودکان محروم ایران و در راستای منافع ایران کار کرده و هیچ‌گونه عمل خلافی انجام نداده است‌.

روزی کودکان محروم این شهر به خوبی و به روشنی، بر صدق و صفای اعضای این سازمان مردم‌نهاد شهادت خواهند داد.