ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.06.2020, 7:04

اخراج خبرنگاران و وضعیت نابسامان روزنامه شرق


روزنامه شرق امروز یک تیر ماه در ۱۲ صفحه منتشر شد. مدیر مسئول این روزنامه، مهدی رحمانیان با این استدلال که خرج روزنامه با دخلش نمی‌خواند، تصمیم گرفت چهار صفحه از از روزنامه کم و با کاهش تعداد صفحات تعدادی از اعضای تحریریه و بخش فنی روزنامه را نیز از کار اخراج کند. به دنبال این اتفاق تعدادی از روزنامه‌نگاران و کارکنان این روزنامه که شامل روزنامه‌نگارانی با سابقه کار ۱۰سال کار در این رسانه نیز می‌شود، به‌اجبار کنار گذاشته شده و بیکار شدند.

گفته می‌شود در ابتدای سال ۹۹، مدیر مسئول روزنامه شرق به اعضای این مجموعه اعلام کرده بود، توانایی پرداخت دستمزد مصوب امسال را ندارد و دو گزینه پیش‌روی نیروی کار حاضر در شرق گذاشته بود: یا تمامی اعضای تحریریه شرق به‌صورت حق‌التحریر کار کنند یا بدون لحاظ افزایش حقوق امسال، با همان دستمزد سال گذشته همکاری خود با شرق را ادامه دهند. در نهایت نیز توافق شده بود دستمزد اعضای تحریریه در دو ماه ابتدایی سال افزایش پیدا نکند و بعد از فروکش‌کردن آثار اقتصادی کرونا مانند تعطیلی چاپ کاغذی روزنامه‌ها در ابتدای سال، حقوقشان هم‌تراز با میزان دستمزد مصوب امسال، افزایش پیدا کند. با این حال با گذشت سه ماه از شروع سال جدید نه تنها دستمزد نیروی کار شرق هیچ‌گونه افزایشی نسبت به سال گذشته پیدا نکرد بلکه تعدادی از کارکنان این مجموعه به بهانه کاهش هزینه‌ها از کار اخراج شدند.

از خبرنگارانی مانند سحر طلوعی، شاهد حلاج، سپهر خرمی، عاطفه مرادی، امیرمحمد حسینی، مهفام سلیمان بیگی و... به عنوان خبرنگارانی نام برده می‌شود که در این اقدام تازه مدیریت روزنامه شرق بیکار شده‌اند.