ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.06.2020, 9:40

«قانون قیصر» چه تأثیری بر نفوذ ایران در سوریه خواهد نهاد؟


میدل ایست نیوز: حضور نظامی و اقتصادی ایران در سوریه با آغاز اجرای «قانون قیصر» از جانب امریکا با آزمونی تازه و دشوار مواجه شده است.

واکنش ایران به اجرایی شدن این تحریم‌ها که از زبان سخنگوی وزارت خارجه ایران بیان شد نیز نشان می دهد ایران به این نکته آگاه است که این تحریم ها نه فقط حکومت سوریه که متحدان آن در ایران را هم هدف قرار داده است.

«عباس موسوی» در اظهاراتی تأکید کرد که این تحریم ها تروریسم اقتصادی است و نتیجه ای جز تشدید آلام مردم سوریه نخواهد داشت.

او افزود که ایران همانند گذشته به همکاری‌های اقتصادی خود با ملت و دولت سوریه ادامه خواهد داد و علی رغم این تحریم ها، روابط اقتصادی خود را با سوریه تقویت خواهد کرد.

تحلیلگران سیاسی درباره تأثیر این تحریم ها بر ایران نظر واحدی ندارند و برخی آن را فرصتی برای ایران جهت افزایش نفوذش در سوریه می دانند.

«یوسف صداقی»، کارشناس امور خاورمیانه و ایران، تأکید می کند که «قانون قیصر» یک گام دیگر از جانب ایالات متحده برای پایان دادن به نفوذ مالی و نظامی ایران در خاورمیانه است.

به نظر وی این تحریم ها بر نیروهای وابسته به ایران در سوریه تأثیر مستقیم خواهد نهاد چون تأمین هزینه های این نیروها برای ایران دشوارتر می شود، زیرا این قانون دسترسی حزب الله و ایران به بانک های لبنان را قطع خواهد کرد.

او می افزاید که با تضعیف این نیروها روسیه به هدف خود که خارج کردن ایران از صحنه سوریه است نزدیک تر می شود.

«سامر خلیوی»، پژوهشگر سیاسی، هم معتقد است که بعد از حکومت سوریه، تهران بیشترین آسیب را از قانون قیصر خواهد دید چون بیشترین حضور را در همه بخش های نظامی و اقتصادی و سیاسی سوریه دارد.

به گفته وی ایران بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده و راهی برای جبران آن در روند بازسازی این کشور ندارد.

او می افزاید که از مهم ترین شرط های امریکا برای توقف قانون قیصر خروج ایران از سوریه است و این یعنی که ایران با معضلی بزرگ روبه رو می شود که نه می خواهد از سوریه خارج شود نه می تواند به بقای حکومت بشار اسد کمک کند.

خلیوی می گوید که ایران خود درگیر مشکلات اقتصادی است و سوریه به جای آنکه حیاط خلوت اقتصادی ایران و مسیر دور زدن تحریم ها شود خود به هزینه ای سنگین برای ایران تبدیل می شود.

ازسوی دیگر، «خالد الترکاوی»، مشاور اقتصادی مرکز مطالعات جُسور، به تجربه طولانی ایران در تعامل با تحریم های غرب و نفوذ بالای ایران در سوریه اشاره می کند.

به نظر او با اجرایی شدن قانون قیصر نفوذ ایران در سوریه دوچندان خواهد شد چون حکومت بشار اسد نیازمند استفاده از تجربه های ایران دربرابر تحریم های اقتصادی خواهد بود.

او تأکید می کند که این وضعیت به ایران امکان می دهد که نفوذ خود را در بخش های اقتصادی سوریه افزایش دهد و می افزاید که در همین مدت اخیر شاهد امضای قراردادهای نفتی میان ایران و سوریه بوده ایم.

به نظر الترکاوی، بعد از اجرایی شدن قانون قیصر ایران بزرگ ترین حامی حکومت اسد خواهد بود و درقبال این حمایت سرمایه گذاری های بیشتری در سوریه خواهد کرد.

او می افزاید که امتیاز ایران آن است که هراسی از تحریم های امریکا ندارد چون خود سال هاست که ازجانب امریکا تحریم شده و قانون قیصر تحریم تازه ای برای ایران به همراه نخواهد داشت.

او می گوید که باید دید که آیا ایالات متحده این موضوع فکری کرده یا نه.