ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 19.06.2020, 8:16

نشانه گیری کرونا به سمت کودکان در هرمزگان


ایرنا-کرونا که از اواخر بهمن ماه ۹۸ در کشور جدی شد همه گمان می کردند کاری به کودکان ندارد و بیشتر افراد دارای بیماری زمینه ای از بین می برد اما روز گذشته با مرگ کودک ۱۰ساله هرمزگانی باردیگر ذهن ها به سمت همه گیری و همه سن ها جلب کرد.

بارها گفته می شد که کودکان دلیل مقاوم بودن سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری واگیر بویژه کووید۱۹ مقاوم هستند و کمتر دچار این بیماری می شوند لذا بسیاری از خانواده ها هم نسبت به این موضوع اهمیت نمی داده و درهمین روزهای کرونایی در هرمحفل  ومجلسی کودکان خود را به همراه می آورند.

کودکی که در بندرعباس تلف شد بواسطه همراه با خانواده در مجالسی بود که بزرگان خانواده جمع شده و بدون در نظر گرفتن فاصله اجتماعی از یک نفر به چند نفر منتقل شد و این  دختر بچه زیر ۱۰ سال هم گرفتار کرد که پس از بستری در بیمارستان وتلاش پزشکان و پرستاران از مرگ نجات نیافت.

کرونا در کودکان را جدی بگیرید

مدیر شبکه بهداشت و درمان بندرلنگه دراین باره گفت: ابتدا تصور می شد ویروس کرونا در کودکان تاثیر چندانی ندارد، اما گذشت زمان و آمارها نشان داد که ویروس در حال تغییر شکل است و نحوه مبتلا شدن افراد را نیز تغییر داده است.

دکتر عاقل افزود: به واسطه تماس بیشتری که کودکان با محیط اطراف و اجسام دارند، والدین باید نقش کودکان در شیوع و کنترل این بیماری را بیشتر و مهمتر از قبل در نظر بگیرند زیرا بیماری کووید ۱۹ سن وجنس نمی شناسد.

راه حل مبارزه با کرونا ، آگاهی، مشارکت و همبستگی

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان بیمارستان کودکان بندرعباس دراین باره گفت: راه حل مبارزه با کرونا  آگاهی، مشارکت، همبستگی است برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ دراین باره می گوید: در استان هرمزگان از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز و خطرناکی هستیم لذا راه حل مبارزه با کرونا ، آگاهی، مشارکت وهمبستگی است.

دکتر علیرضا مویدی افزود: قدرت سرایت ویروس بسیار زیاد و بسبار کشنده است ،کارکنان درمانی تحت فشار و خسته هستند ، درمان شناخته شده ای هم برای این ویروس وجود ندارد پس همه باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا این شرایط سخت را با کمترین تلفات پشت سر بگذاریم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: مهمترین اقدامی که همه می توانیم انجام دهیم و راه مشارکت همگانی این است که تا اطلاع ثانوی از خانه خارج نشویم و در منزل بمانیم و در صورت ضرورت به خروج از منزل، حتما از ماسک استفاده کنیم.

کرونا تمام‌نشده است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت:خیلی از مردم فکر می کنند کرونا تمام شده؛ در صورتیکه خیلی جاها وضعیت بدتر شده ،وضعیت کنونی به دلیل ابن است که مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند و بدون ماسک بیرون می روند.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود:این افراد نه به فکر خودشان هستند، نه دیگران و نه کادر درمان که در حال پرپر شدن هستند  بنا براین در مهمانی و دورهمی شرکت نمی کنیم، تا وظیفه انسانی خود را انجام داده باشیم.

جان باختن کودک ۱۰ ساله هرمزگانی براثر کرونا

وی ادامه داد: یک کودک ۱۰ ساله هرمزگانی روز گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد که سابقه هیچگونه بیماری زمینه‌ای نداشته است.

وی تصریح کرد: حال با جان باختن این کودک زنگ خطر برای خانواده‌های هرمزگانی به صدا در آمده و کلیشه ابتلا نشدن و آثار وخیم در این افراد در هم شکسته و بایستی خانواده‌ها با حساسیت بیشتری نسبت به حفظ جان کودکان خود و پیشگیری از ابتلا فرزندان خود به این ویروس تلاش کنند.

هرمزگان همچنان در وضعیت قرمز

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هم اکنون استان ازلحاظ شیوع بیماری کووید ۱۹ در وضعیت قرمزقرار دارد و ظرف ۱۰ روز اخیر آمار مبتلایان همچنان رو به افزایش بوده است.

حسین فرشیدی افزود: هم اکنون از هر دو آزمایش انجام شده در استان یکی مثبت است ، بیماران عمدتا بدحال می شوند؛ در حال حاضر ۴۴ نفر در بخش های مراقبت ویژه (ICU) بستری هستند که ۲۲ نفرشان بدحال هستند.

وی ادامه داد: بیماری کووید ۱۹ بسبار خطرناک است که باید سعی شود در معرض ابتلای آن قرار نگیریم؛ ابتلا به این بیماری سن و جنس نمی‌شناسد، طبق تحقیقات انجام شده بیمارانی که زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار می گیرند، بیش از ۸۵ درصد فوت می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: اگر قبلا اظهار می شد که فوتی ها دارای بیماری زمینه ای بودند، اما اکنون تعدادی از مبتلایان، بدون بیماری زمینه ای فوت می کنند، هر یک از ما اگر موازین بهداشتی را رعایت نکنیم، بطور قطع در سرایت این بیماری مقصریم.

فرشیدی یاد آور شد:ابتدای خرداد ماه تعداد فوت‌شدگان بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در استان، ۳۰ نفر بود ولی اکنون به ۱۳۲ نفر رسیده ، یعنی چهار برابر افزایش در موارد فوتی داریم، تاکنون بیش از ۲۹ هزار تست کرونا انجام شده که قبلا  بیشتر بیماران بدون علامت را شناسایی می کردیم، ولی الان بیشتر موارد مثبت دارای علائم هستند.

وی بیان داشت: کادر درمان  استان خسته اند و تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر از کارکنان گروههای مختلف بهداشت و درمان استان، به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که تعدادی پس از درمان به محل کار بازگشتند و در حال خدمت رسانی هستند.

وی اضافه کرد: طبق قانون فرمانداری ها موظفند از هرگونه تجمع در سطح شهرها و روستاها جلوگیری کنند افرادی که مراسم برپا می کنند، در مقابل قانون محکوم هستندو لذا  هر کدام از ما مسوولیم که به فکر خودمان باشبم؛ در تعطیلی پیش رو در آخر هفته تصور کنیم قرنطینه اجباری هستیم و در خانه بمانیم.

وی گفت: منتظر دستور قرنطینه شهرها نباشیم و در خانه بمانیم. خروج از منزل یعنی اینکه برای سلامت خود و دیگران ازش قایل نیستیم،همه باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که تمام شهر آلوده است و احتمال ابتلا به ویروس خارج از منزل، زیاد است.

از حضور کودکان در اماکن عمومی و برخورد آن‌ها با افراد سالمند جلوگیری شود

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیروز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور اعلام کرد:گرچه بروز علائم کرونا در کودکان کمتر است، اما آن‌ها می‌توانند در انتقال بیماری موثر باشند.

دکترسیما دکتر سادات لاری افزود: والدین از حضور کودکان در اماکن عمومی و پر ازدحام و برخورد آن‌ها با افراد سالمند (پدربزرگ و مادربزرگ‌ها) و کسانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، جلوگیری کرده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: جوانان و کودکان علاوه بر اینکه خودشان باید نکات بهداشتی را رعایت کنند، باید به فاصله گذاری فیزیکی با سالمندان هم توجه کرده  و در صورت خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنند.

وی یاد آور شد: یافته‌های علمی جدید نشان می‌دهد که ماسک مهمترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است و حتی ماسک‌های خانگی هم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر خواهد بود. از افراد سالمند و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند هم می‌خواهیم بیشتر مراقب باشند و از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۲۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۱۸۵ نفر رسید.

سادات لاری تصریح کرد: از دیروز تا امروز ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۷۱ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۱۸۵ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون ۱۵۴ هزار و ۸۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۷۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۹۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.