ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2020, 22:51

تلاش دموکرات‌ها برای جلوگیری از خروج نظامیان آمریکا از آلمان


ایرنا- دموکرات‌های کنگره آمریکا طرحی ارایه دادند تا از اقدام ترامپ برای خروج بخشی از نظامیان آمریکایی از آلمان جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «الیور انگل» رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «باب منندز» معاون کمیته مشابه در سنای این کشور روز پنجشنبه طرحی را ارایه کرده‌اند تا با تصویب آن از اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور برای خروج ۹ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی از آلمان جلوگیری کنند.

براساس قانون اساسی آمریکا کنترل مخارج دولت به صورت انحصاری در اختیار کنگره است و قانونگذاران آمریکایی با استفاده از آن برخی اقدامات دولت را کنترل می‌کنند. در این طرح نیز اعضای دموکرات کنگره قصد دارد با مسدود کردن تامین هزینه‌های لازم برای خروج نظامیان آمریکایی از آلمان، از این اقدام جلوگیری کنند.

این طرح در تلاش است هرگونه استفاده از بودجه دولتی را برای خروج یا کاهش نیروهای نظامی آمریکایی در اروپا ، به جز زمانی که توسط کشور میزبان درخواست شود، ممنوع کند؛ مگر آنکه رییس جمهوری ایالات متحده از سه ماه پیش آن را اعلام و توجیه کند، سپس کنگره آن را تایید کرده و وزیران امور خارجه و دفاع این کشور درباره آن در کنگره شهادت دهند.

ترامپ این هفته برای نخستین بار در مورد برنامه‌هایی برای خارج ساختن حداقل ۹ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی از آلمان حرف زد و گفت برلین مسئول این امر است، زیرا به اجرای طرح موسوم به «نورد استریم ۲» پایبند است و سهم خود را در ناتو پرداخت نمی‌کند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت که استقرار نظامیان آمریکایی در آلمان باعث هزینه‌های هنگفت برای ایالات متحده می‌شود. وی به شکل غیرمستقیم به خسارات اقتصادی اشاره کرد که به عقیده وی دلیل خوبی برای خارج کردن نظامیان است.

خروج این نیروها فصل دیگری از تنش میان آمریکا و آلمان را نشان می‌دهد. دولت ترامپ از هنگامی که بر سر کار آمده است برلین را تحت فشار قرار داده تا بودجه نظامی خود را افزایش دهد.