ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2020, 19:49

دیوان عالی آمریکا علیه دولت ترامپ رای داد


ایرنا- دیوان عالی آمریکا در حکمی طرح دولت ترامپ را برای لغو قانونی در حمایت از کسانی که در کودکی به صورت غیرقانونی به این کشور آورده شده‌اند، رد کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان عصر پنجشنبه گزارش داد که دیوان عالی آمریکا با ۵ رای مثبت در مقابل ۴ رای منفی، تلاش دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور برای لغو قانون موسوم به داکا را با این استدلال که توجیهات لازم برای این اقدام را ندارد، خنثی کرد.

قانون داکا در زمان باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا برای حمایت از کسانی که در کودکی به عنوان مهاجران غیرقانونی به این کشور آورده شده‌اند، تصویب شد. این قانون شامل حال حدود ۷۰۰ هزار نفر از جوانان شده و از اخراج آنان جلوگیری می‌کند.

دیوان عالی آمریکا در رای خود آورده است که این دیوان به درست یا نادرست بودن این قانون رای نمی‌دهد، بلکه این رای گویای آن است که طرح دولت ترامپ برای لغو این قانون حاوی توجیهات کافی نیست.

ترامپ که از دوران رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ همواره شعارها و وعده‌های تندی علیه قوانین مهاجرت و مهاجران می‌داد، از ابتدای به قدرت رسیدن تلاش گسترده‌ای برای محدود کردن مهاجرت به آمریکا انجام داده است.

رد لغو قانون داکا که یکی از مهمترین تلاش‌های ترامپ در سیاست‌های ضدمهاجرتی او بود، ضربه‌ای سخت به رییس جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است.

ترامپ در واکنش به این رای دیوان عالی آمریکا در پیامی توییتری این تصمیم‌ها را «وحشتناک» و ناشی از انگیزه‌های سیاسی دانست و گفت که جمهوریخواهان باید نمایندگان بیشتر در این دیوان داشته باشند.