ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2020, 19:28

پلوسی: ترامپ لایق ریاست جمهوری نیست


ایرنا- رییس مجلس نمایندگان آمریکا به یافته‌های این مجلس در زمان تحقیق برای استیضاح دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت که او از نظر لیاقت و فکری، آمادگی ریاست جمهوری را ندارد.

تارنمای خبری هیل گزارش داد «نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان آمریکا عصر پنجشنبه گفت: با توجه به آنچه ما در زمان استیضاح دیدم و دیگرانی که در دولت خود ترامپ هستند، نقل می‌کنند، رییس جمهوری ترامپ به وضوح از لحاظ اخلاقی مناسب ریاست جمهوری نیست و از لحاظ فکری آمادگی این کار را ندارد.

پلوسی در عین حال گفت که این واقعیت اهمیتی برای جمهوریخواهان در سنای آمریکا که رای به تبرئه ترامپ دادند، ندارد و برای «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی او که گزیده‌هایی افشاگرانه از کتاب در حال انتشارش علیه ترامپ منتشر شده، نیز اهمیت نداشته و او در دوران فعالیتش در کاخ سفید «وفاداری به ترامپ» را به وطن‌پرستی ترجیح داد.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت بولتون که در زمان تحقیقات برای استیضاح ترامپ حاضر به شهادت در کنگره نشد، فقط برای پول در آوردن از کتابش اقدام به انتشار اظهاراتی علیه رییس جمهوری آمریکا می‌کند.

وی همچنین جمهوریخواهان سنای آمریکا را متهم کرد که اظهارات افشاگرانه بولتون در کتابش را مهم ندانسته بودند و تنها چیزی که برای آن‌ها مهم بوده این بوده است که نمی‌خواستند یک رییس جمهوری دموکرات بر سر کار بیاید.

رییس جمهوری آمریکا شهریورماه سال گذشته بولتون را به صورت ناگهانی و از طریق پیامی توییتری اخراج کرد؛ اقدامی که آغازگر آشکار شدن اختلافات جدی میان آن دو در مورد موضوعات مختلف بود.

بولتون خاطرات حضور خود در کاخ سفید را در کتابی نوشته که به زودی قرار است منتشر شود، اما فرایند انتشار آن نیز با اصطکاک‌هایی میان او و ترامپ همراه بوده است. کاخ سفید معتقد است که کتاب بولتون حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده است و به صورت کنونی قابل انتشار نیست.

بر اساس گزارش جدید روزنامه واشنگتن پست، بولتون در کتاب تازه خود با عنوان «اتاق حوادث: یک خاطره از کاخ سفید» که گفته شده پیش از توزیع سراسری، چند جلد از آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، نوشته است: ترامپ ژوئن ۲۰۱۹ در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن دیداری با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین گفته بود اگر پکن محصولات کشاورزی بیشتری از کشاورزان آمریکایی بخرد به شانس او در انتخابات کمک خواهد کرد.

وزارت دادگستری آمریکا با تنظیم شکایتی در دادگاه سعی دارد مانع از انتشار کتاب جان بولتون شود. براساس این دعوی، کتاب بولتون به این دلیل نباید منتشر شود که حاوی «اطلاعات محرمانه» است. این کتاب قرار است روز ۲۳ ژوئن (۳ تیر) منتشر شود.

بولتون آوریل ۲۰۱۸ (فروردین ۹۷) به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر (شهریور) سال بعد، دولت ترامپ را ترک کرد و گفت خودش این را خواسته است. با این حال، ترامپ گفت که بولتون را به دلیل اختلاف‌های «شدید» برکنار کرده است.