ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2020, 18:08

خلبان ماهان: در یک پرواز هفت تن بار ممنوعه به سوریه منتقل کردیم


راديو فردا: یک خلبان خطوط هوایی ماهان در یادآوری خاطراتش از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، تایید کرده است که انتقال «بار ممنوع» به سوریه با هواپیمای مسافربری صورت می‌گرفت.

امیر اسداللهی، خلبان شرکت هوایی ماهان، به یک وبسایت زیر نظر سپاه پاسداران گفته است در خرداد سال ۹۲ او هدایت یک هواپیمای مسافربری را برعهده داشت که حامل «هفت تُن بار ممنوعه به سمت دمشق» بود و قاسم سلیمانی نیز در کابین خلبان حضور داشت.

این خلبان به وبسایت «هیأت رزمندگان اسلام» گفته است این هواپیما مسافربری بود و «تقریبا ۲۰۰ مسافر» در آن حضور داشتند.

«هیأت رزمندگان اسلام» تشکل مداحان زیر نظر سپاه پاسداران است.

آمریکا مهرماه سال ۹۰ شرکت هواپیمایی ماهان را به دلیل کمک به سپاه و حمل مخفیانه سلاح و نیرو به سوریه تحریم کرد. همان زمان مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و از اقدام آمریکا بشدت انتقاد کرده بودند.

امیر اسداللهی، خلبان ماهان ایر، در خاطره‌اش گفته است در مسیر انتقال «بار ممنوع» به سوریه، در آسمان عراق از او خواسته شد که هواپیما را در فرودگاه بغداد به زمین بنشاند.

این خلبان سپس با اشاره به «شرایط غیرعادی ...مخصوصاً اینکه کنترل فرودگاه دست نیروهای آمریکایی بود» ادعاهایی مطرح می‌کند؛ از جمله اینکه قاسم سلیمانی پس از تعویض لباسش با مهندس پرواز، در کابین خلبان می‌نشیند و آمریکایی‌ها و عراقی‌هایی که تمامی مسافران را «اسکن چهره» کردند موفق به یافتن او نمی‌شوند.

امیر اسداللهی همچنین مدعی می‌شود در مقابل نیروهای عراقی که قصد بازرسی از بار را داشتند «کیف پولم را بیرون کشیدم و درش را باز کردم و دلارهای داخلش را مقابل چشمش گرفتم».

به گفته این خلبان، قاسم سلیمانی در پایان مسیر به او گفته است: «اگر من رئیس‌جمهور بودم، مدال افتخار گردنت می‌انداختم».