ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2020, 17:28

تلگرام در روسیه آزاد شد


سازمان ارتباطات روسیه امروز (۲۹ خرداد) از رفع فیلتر پیام‌رسان تلگرام در این کشور پس از دو سال خبر داده است.

سازمان ارتباطات روسیه در بیانیه خود یکی از دلایل رفع فیلتر این پیام‌رسان را برنامه جدی پاول دُروف، موسس تلگرامُ برای مبارزه با تروریسم اعلام کرده.

اخیرا پاول دروف از مقام‌های روسی خواسته بود تا نسبت به رفع فیلتر تلگرام اقدام کنند و اجازه دهند تا ۳۰ میلیون کاربر این پیام‌رسان در روسیه به راحتی امکان استفاده از آن را داشته باشند.

براساس خبرهای منتشر شده در رسانه‌های روسی، سازمان ارتباطات روسیه اعلام کرده که آن‌ها در کنار تلگرام آمادگی هم‌کاری با همه شرکت‌های اینترنتی فعال در کشور را دارند  تا به سرعت جلوی انتشار اطلاعات تروریستی و افراطی، آزار کودکان، خودکشی و تبلیغات مواد مخدر در این پیام‌رسان را بگیرند.

۱۶ آوریل ۲۰۱۸ (فروردین سال ۱۳۹۷) دادگاهی در مسکو به درخواست سازمان ارتباطات روسیه برای فیلتر شدن تلگرام پاسخ مثبت داد. در آن زمان دلیل اصلی درخواست این سازمان برای فیلتر شدن تلگرام  استفاده تروریست‌ها از این پیام‌‌رسان برای طراحی حمله‌هایشان عنوان شده بود.

تنها یک ماه بعد از فیلتر تلگرام در روسیه، در اردی‌بهشت ماه ۱۳۹۷ مقامات ایران هم تصمیم گرفتند تا به دلیل استفاده تروریست‌ها از این پیام‌رسان، تلگرام را در کشور فیلتر کنند.

براساس گزارش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران‌ (ایسپا) در اسفند سال ۹۸؛  ۶۸ درصد مردم حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند و سهم تلگرام با وجود فیلتر آن در ایران ۴۲درصد است.

استفاده مردم از فیلترشکن یا استفاده از نسخه‌های فارسی تلگرام برای دور زدن این فیلترینگ تا کنون امنیت اطلاعات کاربران این پیام‌رسان را با خطرات جدی روبه‌رو کرده است.

منبع: وب‌سایت مجله پیوست