ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.06.2020, 16:19

آمریکا بزرگترین تولید و مصرف کننده نفت در جهان است


خبرگزاری آناتولی: براساس گزارش «چشم‌انداز انرژی جهان از نگاه آمار سال ۲۰۱۹» که توسط شرکت نفت و گاز بریتانیایی «بی‌پی» منتشر شد، آمریکا سال گذشته عمده‌ترین تولید و مصرف کننده نفت در سراسر جهان بود.

آمریکا سال گذشته ۱۷.۹ درصد از کل نفت جهان را تولید کرده و در گزارش مذکور برای ششمین سال متوالی به عنوان عمده‌ترین تولید کننده نفت در جهان ثبت شد.

میزان تولید نفت آمریکا سال گذشته در مقایسه با ۲۰۱۸ با افزایش ۱۱ درصدی روزانه به طور متوسط به ۱۷ میلیون و ۴۵ هزار بشکه نفت رسید. این میزان در سال ۲۰۱۸ در سطح ۱۵ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه نفت بود.

بنا به این گزارش میزان تولید روزانه نفت عربستان سعودی نیز سال گذشته به طور متوسط با کاهش ۳.۵ درصدی به ۱۱.۵۴ میلیون بشکه نفت افت کرد. عربستان سعودی همچنان در جایگاه دوم فهرست کشورهای عمده تولید کننده نفت در جهان قرار گرفته است.

روسیه در این بازه زمانی میزان تولید روزانه نفت خود را با افزایش ۰.۹ درصدی به ۱۱.۵۴ میلیون بشکه نفت افزایش داده و پس از عربستان سعودی در رده سوم این فهرست جای گرفت.

سهم عربستان سعودی و روسیه در تولید جهانی نفت به ترتیب ۱۲.۴ و ۱۲.۱ درصد بوده است.

میزان تولید جهانی نفت در ۲۰۱۸ نیز نسبت به سال قبل از آن با ۰.۱ درصد کاهش روزانه به طور متوسط به ۹۵.۱۹۲ میلیون بشکه نفت رسید.

بر این اساس میزان مصرف نفت جهانی نیز در سال ۲۰۱۹ نسبت به یک سال گذشته آن با کاهش ۰.۹ درصدی به ۹۸.۲۷۲ میلیون بشکه افت کرده است.

در این زمینه آمریکا با مصرف روزانه ۱۹.۴ میلیون بشکه نفت به تنهایی ۱۹.۷ درصد از مصرف جهانی این سوخت را به خود اختصاص داده و در این زمینه در صدر کشورها قرار گرفت.

پس از آمریکا چین نیز با مصرف روزانه ۱۴.۰۵۶ میلیون بشکه نفت در جایگاه دوم و هند نیز با ۵.۲۷۱ میلیون بشکه نفت در جایگاه سوم قرار گرفت.

میزان مصرف نفت چین و هند در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ به ترتیب ۵.۱ درصد و ۳.۱ درصد افزایش داشته است.

سهم چین از کل مصرف جهانی نفت ۱۴.۳ درصد و هند نیز ۵.۴ درصد اعلام شده است.