ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.05.2020, 22:36

پلیس فرانسه چگونه متهم نسل‌کشی رواندا را دستگیر کرد؟


یورونیوز: فلیسین کابوگا، یکی از مظنونان اصلی نسل‌کشی رواندا، با جاسوسی مأموران اطلاعاتی فرانسه از فرزندان او به دام افتاده است.

عملیات جاسوسی فرانسه سبب شد تا مخفیگاه این فرد که تأمین‌کننده اصلی مالی برای نسل‌کشی ۸۰۰ هزار رواندایی بوده، بعد از ۲۶ سال لو برود و او بامداد روزشنبه بازداشت شود.

اریک امرو، فرمانده مرکز مبارزه با جرائم علیه بشریت در ژاندارمری فرانسه گفت تحقیقات در مورد مخفیگاه کابوگا از ماه مارس گذشته با اشتراک‌گذاری اطلاعاتی میان مأموران امنیتی فرانسه، بریتانیا بلژیک، یعنی سه کشور محل اقامت فرزندان کابوگا و نیز با همکاری مأموران اجرایی یوروپول، پلیس اروپا و تیمی از حقوقدانان سازمان ملل آغاز شد.

با آغاز قرنطینه در بحران کرونا و معلق شدن بسیاری از پرونده‌های تحقیق جنایی در اروپا، مأموران فرصت یافتند تا پرونده قدیمی کابوگا را مجددا پیگیری کنند. فلیسین کابوگا، سرمایه‌دار رواندایی، متهم است که در جریان نسل‌کشی قومی توتسی‌ها به دست شبه‌نظامیان هوتو در سال ۱۹۹۴ در کشورش، به عنوان تأمین‌کننده مالی و مسلح‌کننده اصلی هوتوها در این کشتار گسترده نقش داشته است.

آپارتمان مشکوک

فرمانده مرکز مبارزه با جرائم علیه بشریت در ژاندارمری فرانسه روز دوشنبه در شرح چگونگی پیدا کردن مخفیگاه کابوگا گفت: «ما متوجه شدیم که رفت و آمد فرزندان متهم به خیابانی در محله نسبتا مرفه انی‌یر سورسن در شمال پاریس زیاد شده که نشان می‌داد احتمالا برای محافظت از پدرشان به آنجا می‌روند. ما همچنین دریافتیم كه یكی از فرزندان وی در آن خیابان آپارتمانی به نام خودش اجاره کرده است.»

به این ترتیب کنترل‌ و شنودهای تلفنی برقرار شده و خانه مشکوک تحت نظر قرار گرفت. آقای امرو گفت مجموع اطلاعات نشان می‌داد که به احتمال زیاد فردی غیر از فرزندان کابوگا در آن آپارتمان ساکن بوده است. وی افزود: «ما بالاخره تصمیم گرفتیم كه در را باز كنیم بدون آنكه دقیقا بدانیم چه كسی را در داخل می‌یابیم. من شب قبل از عملیات نخوابیدم.»

به این ترتیب یگانی متشکل از ۱۶ مأمور زبده سیاه‌پوش موسوم به نینجا در ساعت ۶ بامداد به آپارتمان مورد نظر در طبقه سوم وارد شده و متهم فراری ۸۴ ساله را در آنجا یافتند.

به گفته مقام‌های ژاندارمری فرانسه، کابوگا بدون هیچ گونه مقاومتی خود را تسلیم کرده است.

«پیرمرد نحیف» با ۲۸ هویت جعلی

برخی ساکنان در همسایگی این واحد مسکونی به پلیس گفتند «پیرمردی نحیف» در آنجا بوده که قبل از قرنطینه کرونا اغلب به بیرون از آپارتمانش می‌رفته است. یکی از ساکنین همان بلوک گفته کابوگا احتمالا از چهار یا پنج سال پیش در آنجا زندگی می‌کرده است.

فرمانده مرکز مبارزه با جرائم علیه بشریت فرانسه گفت که هویت فلیسین کابوگا با آزمایش دی‌ان‌ای رسما تأیید شده است. به گفته او، کابوگا در تمام مدت فرار ۲۸ هویت مختلف اختیار کرده و از گذرنامه یک کشور آفریقایی استفاده می‌کرد.

قرار است محاکمه کابوگا روز سه شنبه در دادگاهی در پاریس برگزار شود. دادگاه مراحل قانونی را قبل از انتقال پرونده به قضات تحقیق در مدت هشت روز تعیین می‌کند. قضات تصمیم خواهند گرفت که آیا متهم را به محاکم بین‌المللی موسوم به «مکانیسم بین‌المللی دادگاه‌های جنایی» تحویل دهند یا نه.

موفقیت فلیسین کابوگا برای فرار و پنهان شدن از جستجوهای بین المللی در طول مدت بیش از ۲۰ سال، این شبهه را برای کارشناسان ایجاد کرده که او خارج از اعضای خانواده خود همدستان دیگری نیز داشته است.