ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.05.2020, 8:54

مجلس کلیات طرح مقابله با اسرائیل را تصویب کرد


بی بی سی: نمایندگان مجلس ایران کلیات طرح مقابله با اسرائیل را تصویب کردند. در جلسه امروز مجلس هیچ کدام از نمایندگان در مخالفت با این طرح صحبت نکردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفت این طرح به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

ارائه‌کنندگان این طرح به دنبال تدوین قانونی هستند که به گفته آنها به چارچوبی برای اقدامات متقابل ایران علیه اسرائیل تبدیل شود. دو فوریت رسیدگی به این طرح هفته گذشته بدون رای مخالف و با ۲۴۳ رای موافق تصویب شده بود.

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته بود در تدوین این طرح نمایندگان وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه هم حضور داشتند.

جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و هر دو طرف یکدیگر را بزرگترین دشمن خود می‌دانند.

طرح مقابله با اقدامات اسرائیل چیست؟

طرح مجلس در ۱۶ ماده ارائه شده بود و عمدتا شامل موارد و ممنوعیت‌هایی است که پیش از این هم در ایران برقرار بوده است، از جمله: ممنوعیت استفاده از پرچم اسرائیل، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان “پایتخت همیشگی فلسطین”، ممنوعیت همکاری اطلاعاتی به نفع اسرائیل، ممنوعیت سفر اتباع ایرانی به اسرائیل و همین طور منع هر گونه مذاکره یا توافق با افراد یا نهادهای وابسته به اسرائیل.

نمایندگان مجلس ایران امروز با ماده ۲ این طرح موافقت کردند که بر اساس آن وزارت خارجه ایران موظف است ظرف مدت ۶ ماه یک سفارت یا کنسولگری مجازی ایران در فلسطین تاسیس کند.

همچنین مجلس به وزارت خارجه ماموریت داد شرایط را برای “برگزاری همه‌پرسی ملی در سرزمین فلسطین” آماده کند.

بر اساس این مصوبه، سفر اتباع ایرانی به اسرائیل ممنوع شده است و مرتکبان به مجازات حبس تعزیری درجه پنج و محرومیت از داشتن گذرنامه به‌مدت دو تا پنج سال محکوم می‌شوند.

بر اساس این طرح، “مراوده و ارتباط غیراتفاقی بین اتباع ایرانی و اتباع اسرائیل نیز ممنوع است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

مجلس همچنین در طرح خود دولت ایران هم موظف کرده تا از فعالیت سایر دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد داخلی و بین‌المللی که در جهت محکومیت و تحریم اسرائیل فعالیت دارند، حمایت کند.

روز گذشته، مجتبی ذوالنوری و حسین نقوی حسینی، رئیس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران تایید کرده بودند که ماده ۱۱ طرح “مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی” که شامل ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی بود، از این طرح حذف شده است.

آقای نقوی حسینی امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت به خبرگزاری ایسنا گفت در آخرین بررسی کمیسیون “بنا بر پیشنهاد و درخواست وزارت ورزش بند مربوط به عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی” حذف شده است.

قانونی برای ممنوعیت مسابقه با حریفان اسرائیلی وجود ندارد، اما ورزشکاران ایرانی بنا بر سیاستی نانوشته حق رویارویی با اسرائیلی‌ها را ندارند و این ممنوعیت بارها باعث تحریم و مجازات ورزش ایران شده است.

فدراسیون‌های ورزشی و وزارت ورزش هم با وجود رعایت این قانون نانوشته از مجازات احتمالی رسمیت دادن به آن نگران هستند تا جایی که درباره احتمال تعلیق ورزش ایران و حذف از المپیک توکیو هشدارهایی داده شده است.