ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.05.2020, 8:49

اقتصاد آمریکا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کوچک می‌شود


رادیو فردا

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده، می‌گوید اقتصاد کشورش در سه ماهه دوم سال به شدت کوچک خواهد شد، اما به‌احتمال زیاد رکود بزرگ به‌مانند بحران دهه ۱۹۳۰ که سال‌های طول کشید در انتظار آمریکا نیست.

آقای پاول روز ۲۸ اردیبهشت در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس گفته همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ می‌تواند «به‌راحتی» اقتصاد آمریکا را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کوچک کند.

او همچنین احتمال داده است که روند نزولی تا اواخر سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت و احیای کامل آن نیز در نهایت به تولید و توسعه واکسن وابسته است.

رئیس فدرال رزرو می‌گوید «برای آن‌که اقتصاد کاملا احیا شود، مردم باید اعتماد خود را کاملا به دست آورند، و چنین چیزی احتمالا تا رسیدن واکسن طول خواهد کشید».

بی‌کاری در آمریکا -آن‌طور که رئیس بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کند- به ۲۵ درصد خواهد رسید و پایین‌ترین دهک از افراد کم‌درآمد، به‌ویژه زنان، بیشترین آسیب را خواهند دید.

با همه این‌ها آقای پاول محتاطانه خوشبین است و می‌گوید وضع بهبود پیدا خواهد کرد: «این اقتصاد بهبود پیدا خواهد کرد، کمی طول خواهد کشید. شاید تا آخر سال آینده طول بکشد، ما واقعا نمی‌دانیم».

او همچنین اظهار کرده که ایالات متحده به ورطه رکود اقتصادی به‌مانند سال‌های ۱۹۳۰ فرو نخواهد افتاد.

رخدادهای دهه ۱۹۳۰ پیامدهای آن به طولانی‌ترین و گسترده‌ترین بحران اقتصادی سده بیستم منجر شد. این بحران در آمریکا آغاز شد ولی در سراسر جهان گسترش پیدا کرد.

جروم پاول پیش از این با تأکید دوباره بر اینکه نمی‌خواهد نرخ‌ بهره منفی شود، خواستار ارائه محرک‌ها و مشوق‌های بیشتری برای کمک به اقتصاد آمریکا شده بود.

وضعیت اقتصادی آمریکا، به‌ویژه ضربه‌هایی که همه‌گیری کرونا بر آن وارد کرده‌است، بر انتخابات ریاست‌جمهوری در سال جاری سایه افکنده است.

دونالد ترامپ تلاش خود را به کار گرفته تا کسب‌وکارها و صنایع هرچه زودتر به وضعیت معمول خود باز گردند، و بارها نیز بر از سرگیری فعالیت‌ها و بازگشایی اقتصاد تاکید کرده‌است. منتقدان و گروهی از متخصصان امور بهداشتی از سوی دیگر می‌گویند بازگشایی‌های شتاب‌زده می‌تواند به افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر بیانجامد و یا حتی پیامد بدتری بر وضعیت اقتصادی داشته باشد.

ایالات متحده در حال حاضر با نزدیک به ۱.۵ میلیون مورد ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید، و بیش از ۸۹ هزار درگذشت در صدر کشورهایی‌ست که با بحران ناشی از همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ روبه‌رو شده‌اند.

در ادامه این فهرست روسیه، بریتانیا، برزیل، اسپانیاب، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ترکیه، ایران، پرو و هند قرار دارند. آمار و داده‌ها البته بر پایه موارد رصد شده یا رسما اعلام شده از سوی کشورهای مختلف است و درستی و قطعیت آن‌ها را نمی‌توان با اطمینان تائید کرد.