ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.03.2020, 12:00

سازمان پزشکان بدون‌مرز: متحیریم چه نامیم این وضع را!


چند خبر گیج‌کننده درباره علت بازنکرده پس‌فرستادن کمک پزشکان بدون‌مرز

۱. سازمان پزشکان بدون‌مرز، در بیانیه‌ای اعلام‌کرده: «ما از این‌که دریافتیم برپایی مرکز درمانی‌مان در ایران لغو شده متحیریم.»

این سازمان افزوده «گروه پزشکان بدون‌مرز که به ایران فرستاده‌شده‌بودند، همه هماهنگی‌ها را به‌جا آورده‌بودند و می‌خواستند یک مرکز درمانی ۵۰ تخت‌خوابی برپا کنند.»

۲. ایسنا از قول منبعی در وزارت‌بهداشت نوشته که گرفتن کمک از پزشکان بدون‌مرز با این وزارت‌خانه هماهنگ نشده‌بود و کمک‌هایی فرستاده‌شده این سازمان  ۲۰هزاردلار هم نمی‌ارزیده و چندصد ماسک و چندتا لباس ویژه کادر پزشکی بوده.

این منبع وزارت‌بهداشت مدعی‌شده آن تخته چادر برای برپایی بیمارستان صحرایی هم امانی بوده و اهدا نشده‌بوده.

۳. البته همین خبرگزاری دیروز غروب نوشت گرفتن این کمک از سوی وزارت‌بهداشت و کشور با وزارت اطلاعات هماهنگ شده؛ کمکی که ۹۵۰هزار یورو ارزش داشته و یک بیمارستان تخصصی مراقبت‌های ویژه کامل را هم در برمی‌گرفته.

با این‌که سفیر ایران در فرانسه و دانش‌گاه علوم‌پزشکی اصفهان چندروز پیش از دریافت‌ کمک پزشکان بدون‌مرز خبر دادند ولی پریروز و دیروز ناگهان وزارت‌بهداشت گفت به این کمک نیازی ندارد و منتفی است.

وافعا چه خبره!؟

پزشکان بدون‌مرز، یک سازمان مردم‌نهاد و غیردولتی است با بودجه خصوصی که به منطقه‌های جنگ‌زده و کشورهای در حال توسعه‌ای که با بحران‌های بومی گرفتار شده‌اند، کمک‌های درمانی و تخصصی می‌کند.