ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 19.03.2020, 14:24

هشدار ۵ وزیر بهداشت به روحانی برای مقابله قاطع با شیوع کرونا


دویچه وله: پنج وزیر پیشین بهداشت و ۱۷ استاد برجسته پزشکی از حسن روحانی خواسته‌اند برای کنترل کرونا جلوی تردد غیرضروری را بگیرد. آنها تاکید می‌کنند که محدود نکردن فوری مسافرت و فعالیت اصناف خسارت جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

پنج نفر که در دولت‌های قبل از ریاست جمهوری حسن روحانی مدتی وزیر بهداشت بوده‌اند، همراه ۱۷ استاد علوم پزشکی دانشگاه‌ها در نامه سرگشاده‌ای به رئیس دولت دوازدهم درباره تعلل در اتخاذ تدابیر قاطع برای قطع زنجیره ابتلا به ویروس کرونا به او هشدار داده‌اند.

در این نامه که خبرگزاری فارس متن آن را پنج‌شنبه ۲۹ اسفند منتشر کرد، تصریح شده که با گذشت حدود یک ماه از شناسایی نخستین موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در ایران روند ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ و مرگ بر اثر آن همچنان صعودی است و در هیچ منطقه‌ای این روند رو به کاهش نگذاشته است.

بر پایه آمار رسمی وزارت بهداشت تا نیمروز ۲۹ اسفند ۱۸ هزار و ۴۰۸ مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایران شناسایی شده و یک هزار و ۲۸۴ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

پنج وزیر پیشین و ۱۷ استاد دانشگاه به حسن روحانی هشدار داده‌اند: «در صورت عدم  کنترل بیماری و چاره‌جویی مؤثر، افزایش تلفات و خسارات قطعی است.»

روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید طی ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۲۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۱۴۹ نفر به تعداد قربانیان بیماری کووید- ۱۹ اضافه شده است.

ضرورت محدود کردن تردد افراد و فعالیت اصناف

وزیران پیشین بهداشت و استادان برجسته پزشکی درباره راه‌های قطع زنجیره ابتلا به ویروس کرونا خطاب به روحانی نوشته‌اند: «مطمئن‌ترین راه کنترل و کاهش این بیماری و نجات کشور از ویروس منحوس کرونا، قطع زنجیره تماس افراد سالم با افراد بیمار و ناقل است که لازمه‌ آن محدود کردن ترددها و مسافرت‌ها و تعطیلی صنوف زنجیره غیرضروری و مراکز خرید بزرگ و پر ازدحام و کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها است. استمرار شرایط فعلی زندگی مردم و تداوم رفت و آمدهای غیرضروری نتیجه‌ای جز وخامت اوضاع نخواهد داشت.»

مطابق گزارش‌ها و تصویرهایی که در رسانه‌های ایران منتشر شده در روزهای اخیر، بر خلاف توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا، بسیاری از شهروندان از ماندن در خانه خودداری کرده و راهی سفرهای نوروزی شده‌اند.

قرنطینه شهرها، جلوگیری از مسافرت‌های غیرضروری و فعالیت برخی از اصناف تدبیری است که در بسیاری از کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفته است.

روحانی: چیزی به اسم فرنطینه نداریم

حسن روحانی ۲۵ اسفند در واکنش به شایعاتی که در مورد قرنطینه برخی شهرها منتشر شده گفت: «ما چیزی به نام قرنطینه که شایع شده در تهران برخی از فروشگاه‌ها و مشاغل مورد قرنطینه قرار می‌گیرند، اصلاً وجود ندارد؛ نه امروز، نه در ایام نوروز، نه قبل و نه بعدش وجود ندارد. همه در کسب و کار و فعالیت خودشان آزادند.»

با این همه، امضاءکنندگان نامه به حسن روحانی دقیقا اجرای فوری همین کارها را به او توصیه کرده‌اند: «‌با فوریت از همین امروز حداقل به مدت ۱۵ روز کلیه‌ دستگاه‌های غیر اضطراری و کسب و کارهای غیرضرور به‌طور کامل تعطیل شود و تنها مراکز تولیدی و فروشگاه‌ها و مراکز توزیع مواد غذایی و دارویی آن‌هم با رعایت کامل و سخت‌گیرانه استانداردهای بهداشتی به فعالیت روزانه خود ادامه دهند و با قاطعیت جلوی ترددها و مسافرت‌‌های غیرضروری شهری و بین‌شهری گرفته شود.»

همزمان با انتشار متن این نامه، “تیم علمی پویش داوطلبانه قرنطینه اختیاری” در مقاله‌ای که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده با اشاره به این که هنوز اوج همه‌گیری ویروس کرونا مشاهده نمی‌شود و روند پرشتاب ابتلا و مرگ و میر ادامه دارد، نتیجه می‌گیرد که عدم خروج غیرضروری از خانه در فروردین “بسیار حیاتی‌تر” از اسفند ماه است و با توجه به سفرهای نوروزی “احتمال بسیار می‌رود روند همه‌گیری در هفته دوم تا آخر فروردین شتاب بسیار فاجعه‌باری گیرد”.

علیرضا مرندی، وزیر بهداشت دولت‌های میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت محمد خاتمی و سه همتای آنها در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد، همراه با شماری از استادان علوم پزشکی در نامه به حسن روحانی هشدار می‌دهند که عدم رعایت توصیه‌هایی که کرده‌اند “بازی با جان مردم” است.

نویسندگان نامه می‌گویند تعلل در تصمیم‌گیری درباره محدودکردن کار برخی اصناف و ترددها و سفرهای غیر ضروری “خسارات جبران‌ناپذیری” به دنبال خواهد داشت و منجر به مرگ تعداد بیشتری از شهروندان می‌شود.

در آمار رسمی وزارت بهداشت روز ۲۴ اسفند با هزار و ۳۶۵ مورد ابتلای جدید، بالاترین موارد شناسایی شده ابتلا در یک روز تا کنون بوده است. برخی روند کاهشی تعداد مبتلایان در چند روز اخیر را نشانه پشت سر گذاشتن دوران اوج ابتلا ارزیابی می‌کنند.

بلای “فاجعه‌بار” سفرهای نوروزی

“تیم علمی پویش داوطلبانه قرنطینه اختیاری” با بررسی آمار وزارت بهداشت نتیجه می‌گیرد که با توجه به نوسان‌هایی که در تعداد مبتلایان در روزهای قبل مشاهده شده هنوز زود است که از رسیدن به اوج شیوع و آغاز فروکش آن سخن گفته شود.

این تیم بر این نظر است که گرچه سرعت شیوع ویروس کرونا در یک هفته اخیر کند شده اما روند همه‌گیری همچنان رو به افزایش است و با توجه به تشدید فشار بر بیمارستان‌ها و کادر درمانی “پیش‌بینی می‌شود میزان مرگ‌ومیر نسبت به روزهای قبل افزایش یابد”.

احتمال می‌رود یکی از مهم‌ترین علت‌های کند شدن شیوع ابتلا به کرونا در ایران افزایش آموزش و توصیه به شهروندان برای ماندن در خانه و خودداری از ترددهای غیرضروری باشد. “تیم علمی پویش ...” هشدار می‌دهد که سفرهای نوروزی می‌تواند تلاش کسانی را که با ماندن در خانه روند ابتلا را کند کرده‌اند بر باد دهد و احتمال آن زیاد است که با این سفرها روند شیوع ویروس کرونا و ابتلا به آن در سه هفته پایانی فروردین ماه “شتاب بسیار فاجعه‌باری” به خود گیرد.