ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.03.2020, 14:50

عفو زندانیان "جرایم امنیتی" با محکومیت کمتر از ۵ سال


مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد، زندانیان “جرایم امنیتی” با محکومیت کمتر از پنج سال مشمول عفو قرار گرفتند. همچنین تعدادی از زندانیانی که در اسفندماه به مرخصی رفتند، به زندان بازنمی‌گردند.

این تصمیم قوه قضاییه در پی موافقت آیت‌الله خامنه‌ای با پیشنهاد ابراهیم رئیسی برای آزادی شماری از زندانیان به مناسبت فرارسیدن سال نو اتخاذ شده است. رئیس قوه قضاییه ایران روز گذشته در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار موافقت با عفو و یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی شده بود.

خبرگزاری دولتی “ایرنا” موافقت با آزادی شماری از “محکومان جرائم امنیتی” که در افکار عمومی زندانیان سیاسی و عقیدتی نامیده می‌شوند، “بی‌سابقه” توصیف کرده است. ایرنا هم‌چنین نوشته است: «نکته حائز اهمیت دیگر در عفو اخیر این است که تعدادی از افرادی که مشمول بخشنامه اسفندماه رییس قوه قضائیه شدند و به مرخصی رفتند نیز دیگر به زندان بازنمی‌گردند.»

در متن نامه روز گذشته رئیس قوه قضاییه به رهبر جمهوری اسلامی، اشاره شده بود که “محکومان جرایم امنیتی” با محکومیت کمتر از پنج سال زندان، مشمول درخواست عفو می‌شوند. زندانیان امنیتی با محکومیت بیش از پنج سال مشمول این عفو نیستند.