ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.03.2020, 22:30

رضا خندان: نسرین می گوید اگر قرار است بمیریم در کنار خانواده های مان بمیریم


اعتصاب غذای نسرین ستوده در اعتراض به عدم آزادی زندانیان سیاسی، نگرانی از شیوع کرونا

رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران از اعتصاب غذای این وکیل سرشناس در زندان اوین در اعتراض به جلوگیری از آزادی زندانیان سیاسی خبر داد. آقای خندان به کمپین گفت که علیرغم وعده های مسولان و در شرایطی که بیماری کرونا به طرز خطرناکی در کشور شیوع پیدا کرده اکثر زندانیان سیاسی از مرخصی و آزادی محروم مانده اند و اعتصاب غذای خانم ستوده در اعتراض به همین وضعیت است.

به گفته آقای خندان روز گذشته دست کم ۴ زندانی سیاسی در زندان اوین به اعتصاب غذای نسرین ستوده پیوسته اند: “رضوانه خان‌بیگی از بند زنان و حسین سرلک و مرتضی نظری از زندانیان سیاسی بند ۴زندان اوین هم دست به اعتصاب غذا زده اند و اعتراض آنها به مخالفت دادستانی و نهادهای امنیتی با مرخصی آنان بوده است.”

نگرانیها در مورد سلامتی زندانیان سیاسی و عدم آزادی آنان با وثیقه در این شرایط خطرناک و شیوع بیماری کرونا روز به روز بیشتر میشود. با آنکه مقامات قضایی ادعای آزادی مشروط هفتاد هزار زندانی در کشور کرده اند اما زندانیان سیاسی و عقیدتی همچنان در زندانها بسر میبرند.

بیستم اسفند ماه مقامات سازمان ملل، از جمله جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل، با پیگیری این نگرانیها از حکومت ایران خواستند که فورا زندانیان سیاسی و عقیدتی را شامل این آزادیها کنند.

نسرین ستوده با انتشار بیانیه ای از درون زندان اعلام کرده است که “در میانه‌ بحرانی که جهان و ایران را در بر گرفته است، همان نهادهای نظامی و اطلاعاتی که با تحمیل مدیریت‌های ستیزه‌جویانه‌شان امنیت کشور را برهم زده‌اند؛ همچنان بر ادامه حبس زندانیان سیاسی در شرایط پرمخاطره کنونی اصرار می‌ورزند تا فاجعه هر چه عمیق‌تر و گسترده‌ تر گردد و طوفان این ویروس کشنده زندانیان سیاسی و یا خانواده‌های آنان را از بین ببرد.”

بنا بر اعلام خانم ستوده “تمامی اقدامات، نشان دهنده آن است که جز نهادهای پلیسی و امنیتی هیچ نهاد دیگری در این خصوص تصمیم گیرنده نیست و این نهادها بودند که کشور را در اعماق سقوط و سرگردانی پرتاب کردند. این یک ضرورت ملی است که بسیاری از بندهای زندانهای کشور از جمله بند زنان زندان اوین تعطیل شود و این یک ضرورت ملی است که حکومت از در آشتی با دنیا درآید تا از مزایای دانش و تکنولوژی برای مقابله با بیماری کرونا بهره‌مند گردد. از آنجا که کلیه مکاتبات حقوقی و قضایی جهت یادآوری ضرورت آزادی زندانیان بی‌پاسخ مانده است اینجانب با اقدام به اعتصاب غذا به عنوان آخرین راه چاره یک زندانی، درخواست خود را مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی مجددا اعلام می دارم.”

رضا خندان، همسر نسرین ستوده در مصاحبه با کمپین گفت: “شرایطی که الان به سر می بریم شرایط خیلی خیلی ویژه ای است شبیه این که به آخر دنیا رسیده ایم و در شرایط عادی نیستیم به ویژه کشور ما در شرایط خیلی غیرعادی است. من می فهمم اولین بار این ویروس در چین بود و به ایتالیا و کره جنوبی و کشورهای مختلف هم رفته اما ما بدون وجود این ویروس هم در شرایط فلاکت باری زندگی می کردیم و با با وجود یک سیستم ناتوان و سرکوبگر، فقر و تورم بسیار بالا با مرگ دست و پنجه می کردیم. در این وضعیت، بیماری هم وارد کشور شده و کشوری که در آن بیماری بیداد می کند پروازهایش به چین را قطع نکرد و بعد شهرهای آلوده را محدود نکرد و هیچ کار  برنامه ای نداشت. ویروس در کل کشور منتشر شده و مردم در خطر هستند و هیچ امکانی برای زندگی متصور نیست. حالا حساب کنید که عضوی از خانواده ای در زندان باشد حتی امکان تلفن مرتب هم ندارند روزانه ۵ دقیقه فقط صحبت کنند ببینند زنده هستند یا مرده.”

همسر نسرین ستوده به مخالفت او با اعتصاب غذای فرهاد میثمی، زندانی سیاسی اشاره کرده و به کمپین گفت: “چند ماه پیش سر اعتصاب غذای فرهاد میثمی، نسرین اکیدا التماس می کرد که نکنید و خطرناک است. درواقع می گفت من هم دیگر چنین کاری نخواهم کرد. اما الان شرایط ویژه ای است. زندانیان سیاسی هم نگران خودشان هستند و بیش از خودشان نگران خانواده هایشان هستند. فکر می کنند که بیرون باشند می توانند از خانواده و بچه های شان محافظت کنند و حالا درون زندان هر لحظه منتظر خبر اتفاق ناگواری از بیرون هستند. زندان ها هم شرایط خوبی ندارند. دشمن این بیماری این است که آدم ها را از هم جدا کنید، قرنطینه کنید و آنچه باعث شیوع این بیماری می شود تجمع است. زندان هم یعنی تجمع و هیچ معنی دیگری ندارد و زندان های ما زندان های پرازدحامی هستند خود من در یک اتاق ۶۰ نفره زندانی بودم. اینطور نیست که کاسه ات را جدا کنی و بگویی اتاقم جدا است و قرنطینه هستم. وقتی بیماری وارد این زندان ها می شود به این راحتی بیرون نمی آید و کار را به جایی رساندند که نسرین که مخالف اعتصاب غذا بود دیروز با خانم ناهید بهشید بیانیه آماده کردند و هر دو می خواستند اعتصاب کنند اما همین که این اتفاق افتاد به خانم بهشید گفتند که وثیقه بیاورید برای مرخصی. البته خانم بهشید همچنان اعتصاب است تا بیرون بیاید.”

رضا خندان از بستری شدن دو تن از پاسیاران زن به دلیل بیماری کرونا خبر داده و به کمپین گفت: “چیزی که خیلی مهم است درباره بندهای زندان این است که ورودی ها به شدت کنترل شوند یعنی زندانی جدیدی نیاید مگر اینکه دو هفته قرنطینه شده باشد و دوم اینکه امکانات برای ضدعفونی وسایل و لوازم زندان باشد اما در چنین شرایطی بستری شدن پاسیاران خانم هم بر نگرانی ها اضافه کرده.”

او دلیل تاکید نسرین ستوده بر آزادی زندانیان سیاسی را اینطور توضیح داد که “به زندانیان غیرسیاسی در حالت عادی هم بیش از امکان هایی که قانون داده مرخصی می دهند و راحت آزادی مشروط می گیرند. ما نمی گوییم به آنها مرخصی ندهند حتما به آنها هم بدهند اما تاکید ما بر زندانیان سیاسی است که کاملا بی گناه هستند و به صرف یک انتقاد، زندانی شده اند خیلی های شان حتی انتقاد هم نکرده اند مثل محیط زیستی ها که اصلا انتقادی نکرده اند، مطلبی علیه حکومت ننوشته اند و کار سیاسی هم نکرده اند. یک تعدادی هم گروگان هستند و یک تعداد در تلگرام یا فیسبوک چند مطلب نوشته اند یا وکیل هستند که به دلیل دفاع از زندانیان سیاسی زندانی شده اند. ما نمی گوییم اگر بیایند بیرون، گل و بلبل است اما نسرین می گوید اگر قرار است بمیریم در کنار خانواده های مان بمیریم. در این شرایط هم نباید ما را ول کنید؟”