ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 17.02.2020, 21:54

اعتراض به حمایت تسلیحاتی ایران از طالبان در افغانستان


خبرگزاری آناتولی: چهار تن از اعضای سنا و پارلمان افغانستان اظهار داشتند که گروه طالبان برای انجام عملیات هوایی و هدف قراردادن بالگردهای نظامی تسلیحات لازم را از ایران دریافت کرده است.

به گزارش رادیو «سلام وطندار»، هاشم الکوزی، عضو مجلس سنای افغانستان در این زمینه اعلام کرد:

«طالبان توان سرنگونی بالگرد را ندارد و برای جلوگیری از عملیات‌ شبانه نیروهای افغانستان از کشورهای همسایه، به‌ویژه ایران سلاح دریافت می‌کند.

اینکه گروه طالبان به سلاح‌ برای سرنگون‌کردن بالگردها پیشرفته دست یافته، غیرقابل انکار است. همکاری درازمدت نظامی طالبان و ایران ادامه دارد».

محمدکریم اتل، دبیر و نماینده مردم هلمند در مجلس نمایندگان افغانستان نیز گفته است: نیروهای امنیتی سلاح‌هایی را که نام ایران بر روی درج شده در دو شهرستان‌ خانشین و گرمسیر کشف و ضبط کرده‌اند.

ولی‌محمد احمدزی، فرمانده «لشکر ۲۱۵ میوند» هم اظهار داشته است: «کشورهای همسایه می‌کوشند با مخالفان مسلح دولت همکاری کنند و سلاح‌های پیشرفته و را در اختیار آنان بگذراند. امکان دارد آنها برخی موشک‌ها را در اختیار دشمنان افغانستان قرار دهند».

از سوی دیگر، بسم‌الله وزیری، رئیس ستاد ارتش افغانستان علت سقوط بیشتر بالگردهای
نظامی را مشکلات فنی دانسته و گفته است: شواهدی دال بردسترسی طالبان به سلاح‌های پیشرفته وجود ندارد.

اخیرا چند بالگرد نظامی در ولایت‌های فراه، پکتیکا، هلمند و غزنی سرنگون شده است. رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز هشدار داده است: اگر آمریکا و طالبان به زودی به توافق نرسند، این گروه به سلاح‌های پیشرفته دفاع هوایی دست خواهد یافت.