ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.02.2020, 10:31

سالی که نکوست، از بهارش پیداست / عباس عبدی


قصد ندارم تا پایان انتخابات در باره آن چیزی بنویسم. ولی به عنوان یک ناظر بیرونی معتقدم مجلس عجیبی را در تابستان خواهیم داشت. شاید ساده‌ترین کار از فرایند سیاسی و اداره کشور برای یک گروه سیاسی تهیه لیست انتخاباتی باشد.

اصولگرایان پس از حذف کامل هر گونه رقیبی، این کار را در آخرین لحضات و به شکل مبتذلی انجام داده‌اند در حالی که باید مدتها پیش لیستشان را نهایی می‌کردند و برنامه خود را هم منتشر کرده باشند. هنوز نه تنها هیچ برنامه‌ای نداده‌اند، چرا که ندارند؛ بلکه بعد از این که کوه اصولگرایی با انتشار این لیست وضع حمل انتخاباتی کرد معلوم شد یک موش مرده زاییده است. بطوری که یکی از تحلیلگران ان جناح این پدیده را چنین توصیف می‌کند:

“شانایی‌ها (جمنایی‌ها) از تأسیس تا آخرین تصمیمات خود یعنی معرفی فهرست سی نفره که حتی از سوی سرلیست (قالیباف) نیز مردود اعلام شد و تا این لحظه حتی یک نفر را راضی نکرده است و این فهرست حتی چند ساعت نیز دوام نیاورد و از طرف خود تدوین کنندگان به زیر کشیده شد، نشان دادند که پیش‌فرض دکارت ایراد دارد که تصور کرده است خداوند عقل را به یکسان بین آدمیان تقسیم و توزیع کرده است!”

یکی دیگر هم نوشت هر چه سرچ کردم ببینم کارنامه این افراد چیست جز چند نفرشان از بقیه در اینترنت اثری نبود!!

چرا یک گروه سیاسی این قدر سطحی و غیرعقلانی عمل می‌کند؟ مهمترین دلیلش این است که آنان ۳۰ سال است که بصورت گلخانه‌ای تربیت شده‌اند. همیشه از رانت سیاسی برخوردار بوده‌اند. اکنون که رقبای خود را با اتکا به این رانت‌ها حذف کرده‌اند برای رقابت سیاسی بدون اتکا به رانت آمادگی ندارند و طبعا همین رفتار را با خودشان انجام می‌دهند. اکنون می‌توانید تصور کنید که مجلس بعد چه موجودی خواهد شد؟ به قول معروف سالی که نکوست از بهارش پیداست.

متذکر شوم که پیگیر دقیق مسایل انتخابات از جمله فعالیت‌های اصولگرایان نیستم. اینها را بر حسب اتفاق این طرف و ان طرف می‌بینم.