ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.02.2020, 0:11

توقیف یک قایق ایرانی حامل سلاح توسط آمریکا


فرماندهی نیروهای مرکزی ایالات متحده (سنتکام) طی بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای دریایی آمریکا یک فروند قایق ایرانی حامل مقادیر زیادی سلاح سنگین در  دریای عمان توقیف کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است:

«نیروهای آمریکایی ناو «USS Normandy» براساس قوانین بین‌المللی بر روی یک قایق dhov فرود آمده و یک محموله بزرگ تسلیحات را شناسایی کردند.

این محموله شامل ۱۵۰ موشک هدایت شونده ضد تانک، ۳ موشک زمین به هوای ساخت ایران، دوربین‌های حرارتی برای تسلیحات، تجهیزات پهپادی و غیره است.

“۱۵۰ موشک ضدتانک دهلویه که کشف شده نسخه کپی برداری شده از موشک‌های ضد تانک روسی کورنت است. این تسلیحات توسط ایران طراحی و در این کشور تولید شده‌اند.”

در اطلاعیه سنتکام آمده که تسلیحات پیدا شده در این کشتی “عینا همان‌ تسلیحات پیشرفته‌ای هستند که پیش تر توسط ناو جنگی یو.اس.اس فارست شرمن هم در ماه نوامبر سال گذشته در دریای عرب کشف و ضبط شده بودند.

احتمالا این سلاح‌ها از ایران برای حوثی‌ها در یمن ارسال شده است. این اقدام ایران مغایر شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت ارسال سلاح برای حوثی ها محسوب می‌شود».

در این اطلاعیه تاریخ دقیق توقیف این کشتی اعلام نشده اما آن طور که در وبسایت مربوط به تصاویر این محموله دیده می‌شود به احتمال زیاد تاریخ توقیف این کشتی نهم فوریه (چهار روز پیش) بوده است.

آناتولی،‌ بی‌بی‌سی