ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 13.02.2020, 9:31

«۲۵۰ میلیون کودک» ساکن سرزمین‌های درگیر کشمکش و نبرد هستند


رادیو فردا
به گفته گوترش کودکان نه تنها قربانیان جنگ هستند که زخم‌هایی که از آن بر جسم و جانشان می‌خورد پایدار می‌ماند و گاه به خشمی می‌انجامد که نتیجه‌اش افراطی‌گری‌ست. (در تصویر: کودکان افغان روی تانکی به‌جای مانده از دوره درگیری‌ها با شوروی)
دبیرکل سازمان ملل می‌گوید ۲۵۰ میلیون کودک در سراسر جهان ساکن کشورهایی هستند که در آن‌ها درگیری، نبرد و جنگ جاری‌ست. تنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۲ هزار تن از آن‌ها کشته یا زخمی شدند، که رکورد دو دهه گذشته را تغییر داده‌است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رلیف‌وب، وابسته به ملل متحد، آنتونیو گوترش ۲۳ بهمن ماه در سخنرانی به‌مناسبت «روز جهانی مقابله با کودک‌سربازی» گفته شمار کشته‌ها و زخمی‌ها در میان کودکان از سال ۱۹۹۶ تا کنون بی‌سابقه است.
آقای گوترش یادآوری کرده که «کودکان هیچ نقشی در وقوع درگیری‌ها ندارند» اما در میانه آن گرفتار می‌شوند.
به گفته دبیرکل سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۴ هزار مورد نقض حقوق کودکان به‌طور رسمی به‌ثبت رسیده که همین رقم رسمی نیز ۳ هزار مورد بیشتر از موارد ثبت‌شده در سال ۲۰۱۷ است.
علاوه بر این‌ها حملات طرف‌های درگیر به بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها نه تنها جلوی آموزش کودکان را گرفته که آن‌ها را از کمک‌های حیاتی نیز به‌دور نگه داشته است.
کودکان نه تنها قربانیان جنگ هستند که زخم‌هایی که از آن بر جسم و جانشان می‌خورد پایدار می‌ماند و گاه به خشمی می‌انجامد که نتیجه‌اش افراطی‌گری‌ست.
آقای گوترش افزوده نمایندگان ویژه ملل متحد در تلاش برای کاستن از درگیری‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی، یمن و میانمار هستند؛ همزمان از سودان جنوبی به‌عنوان نمونه‌ای مثال زده که در آن‌ حمایت از کودکان، طرف‌های درگیر را پای میز مذاکره و ایجاد اعتماد و حرکت به سوی آشتی کشانده است.
آقای گوترش پیشرفت‌های مدنی در افغانستان را نیز ستوده و می‌گوید نهادهای حفاظت از کودکان در هر استانی پا گرفته است.
دبیرکل سازمان ملل اما هشدار داده که نقض شدید حقوق و تهدید کودکان همچنان ادامه دارد: «همه ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم».
آقای گوترش تاکید کرده پیشرفت در صورتی ممکن است که در حمایت از کودکان همبستگی شکل گیرد: «وظیفه بنیادی ما، به‌عنوان رهبران جهان، این است که تمام آن‌چه در توان داریم را به کار گیریم تا از کودکان، از آینده ما حفاظت کنیم؛ در برابر جنون و آشوب جنگ‌هایی که کودکان هیچ نقشی در آن‌ها ندارند».
داده‌های بانک جهانی حاکی‌ست ده‌ها کشور جهان «در وضعیت شکننده قرار دارند یا درگیر کشمکش و نبرد هستند». از عراق و یمن، تا کرانه باختری و غزه، از تیمور شرقی تا چاد و لبنان، از افغانستان تا پاپوآ گینه نو.
بنا بر داده‌های بانک جهانی شمار ساکنان چنین سرزمین‌هایی از سال ۱۹۹۰ تا کنون، یعنی نزدیک به ۳۰ سال گذشته، دو برابر شده است.
۱۲ فوریه/۲۳ بهمن ماه روز جهانی مقابله با کودک‌سربازی‌ست که به «دست سرخ» نیز شهره است.
هر شهروندی که کم‌تر از ۱۸ سال دارد و در هر نوعی از سازمان‌ها یا گروه‌های مسلح حضور دارد و به هر عنوانی در این گروه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته چه به عنوان سرباز، آشپز، پیغام‌بر یا هر مورد دیگری، دختر یا پسر، کودک‌سرباز به‌شمار می‌رود.

منابع: رلیف‌وب، بانک جهانی