ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 13.02.2020, 9:27

تصویب قطعنامه آتش بس در لیبی


پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸

شورای امنیت شامگاه چهارشنبه با صدور قطعنامه‌ای موافقت خود را با آتش‌بس در لیبی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، شورای امنیت با ۱۴  رای موافق و یک رای ممتنع از سوی روسیه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواهان آتش‌بس در لیبی است.
شورای امنیت در این قطعنامه خواستار کنترل قاچاق اسلحه و مجازات قاچاقچیان شد و پیش‌نویس این قطعنامه را که اخیرا از سوی انگلیس برای حمایت از نتایج نشست برلین درباره لیبی ارائه شد و بررسی آن هفته ها به طول انجامید، تبریک گفت.
تصویب این قطعنامه پیش از برگزاری نشست کمیته پیگیری در شهر مونیخ آلمان در ۱۶ فوریه انجام شد.
طارق الأدب، معاون نماینده دائم تونس در شورای امنیت با استقبال از این قطعنامه خواستار این شد که راهکار در لیبی به دست خود لیبیایی‌ها باشد؛ بدون مداخله خارجی و تحت نظارت سازمان ملل و اتحادیه عرب.
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه تلاش‌های مسکو برای برگزاری کنفرانس برلین را یادآور شد و با اشاره به عدم موافقت کشورش با آتش بس گفت که در این طرح مشخص نیست که طرف‌های درگیری در لیبی تا چه اندازه آماده اجرای تصمیمات کنفرانس برلین هستند.
پیش از این آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در ۱۹ ژانویه اعلام کرد، شرکت کنندگان در کنفرانس برلین درباره لیبی تاکید کردند منازعات لیبی راه حل نظامی ندارد. وی گفت: روند نظارت بر آتش‌بس در لیبی زمانیکه قطعی شود اجرایی خواهد شد و شرکت کنندگان در کنفرانس برلین متعهد به آن شدند.