ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.02.2020, 10:54

ترکیب جدید پارلمان جمهوری آذربایجان مشخص شد


خبرگزاری آناتولی: با اعلام نتایج غیررسمی انتخابات پارلمانی جمهوری آذربایجان توسط کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور ترکیب جدید و سهم احزاب در مجلس مشخص شد.

کمیسیون انتخابات اعلام کرد که حزب آذربایجان نوین (یئنی آذربایجان پارتیسی) توانست ۷۲ کرسی از مجموع ۱۲۵ کرسی مجلس ملی را از آن خود کند.

نامزدهای مستقل نیز توانسته‌اند ۴۳ کرسی پارلمان را تصاحب کنند. ده کرسی دیگر نیز به احزاب دیگر رسیده است.

حزب همبستگی شهروندی ۳ کرسی و احزاب «جبهه خلق آذربایجان واحد»٬ «اصلاحات دموکراتیک»٬ «وحدت»٬ «رستاخیز بزرگ»٬ «آناوطن»٬ «اتحاد ملی» و «دموکراتیک آذربایجان» نیز هر کدام یک کرسی مجلس را به دست آورده‌اند.

در این بین ۸۰ نفر از نمایندگان جدید در پارلمان گذشته (مجلس پنجم) نیز حضور داشته‌اند و ۴۵ تن دیگر نیز برای اولین بار وارد مجلس می شوند که بیشتر آنان را جوانان تشکیل می‌دهند. ۲۲ زن نیز با کسب آرا لازم مجوز حضور در پارلمان آذربایجان را به دست آورده‌اند. جوانترین نماینده پارلمان ۲۷ ساله و مسن ترین آنها نیز ۸۲ ساله است.

گفتنی است پنج میلیون و ۳۸۷ نفر واجد شرایط برای شرکت در ششمین انتخابات پارلمانی در آذربایجان بودند و ۱۳۱۵ نامزد از جمله ۲۹۹ زن در قالب ۱۹ حزب برای تصدی ۱۲۵ کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت کردند.

این انتخابات پس از آن برگزار شد که الهام علی‌اف، رئیس جمهور این کشور در روز ۵ دسامبر سال گذشته پارلمان را لغو و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ آذربایجان، «حزب آذربایجان نوین» به رهبری علی‌اف ۷۵ کرسی مجلس را تصاحب کرده بود.