ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 08.02.2020, 21:46

انتخابات؛ نه استراتژی و نه تاکتیک


شش نکته از میان تازه‌ترین حرف‌های سعید حجاریان درباره انتخابات مجلس در گفت‌وگو با ماه‌نامه ایران‌فردا

۱. سعید حجاریان، استراتژیست سیاسی اصلاح‌طلبان، درباره شرکت در انتخابات گفته: «گر منظور انتخابات اسفند امسال است، یک بحث داریم و اگر مقصود انتخابات ۱۴۰۰ است، بحثی دیگر.»
۲. او گفته: «درباره اسفند بین سه متغیر نوعی هم‌ربطی هست. البته این حدس است؛ که می‌تواند ابطال یا تأیید شود. این سه متغیر، «میزان خشونت به‌ کاررفته در اعتراض آبان‌ در مناطق مختلف کشور»، «میزان آلودگی هوا اعم از گردوغبار، آلاینده‌ها و...» و «میزان آرای ریخته‌شده به صندوق -البته اگر دقیق اعلام شود است.
حالا ممکن است کسی بپرسد این‌ها چه ربطی به هم دارند؟ اگر حدس من درست از آب دربیاید، در زمان مناسب به چرایی این هم‌ربطی می‌پردازم.

۳. حجاریان افزوده: «...انتخابات می‌تواند برای کشوری جنبه استراتژیک پیدا کند  اما درباره ایران این‌گونه نیست؛ اسفند برای ما چنین جنبه‌ای ندارد. چون رقابت اصلی بین جناح‌های داخل بلوک راست است و ما به‌کلی از آن خارج‌ایم. حال چندنفر از گوشه‌کنار وارد مجلس شوند، که اثری ندارد.

۴. عده‌ای می‌گفتند باید افرادی گمنام را نامزد کرد که ناشناس به مجلس بروند تا بلکه کاری کنند.
من همان موقع گفتم، مگر ما مانند توده‌ای‌ها یا گروهک‌ها می‌خواهیم در مجلس نفوذ کنیم؟! یا قرار است برای گرفتن پست، خود را سفید نگه داریم؟
بسیار غلط است که افراد می‌خواهند به‌صورت نفوذی در داخل ارکان نظام اعم از لشگری و کشوری رخنه کنند.
هر فردی باید مواضع‌اش را شفاف و بدون پرده‌ اعلام کند، اگر تأیید کردند مشخص می‌شود نظام انعطاف پیدا کرده که البته در چشم‌انداز، چنین وضعیتی را نمی‌بینم.

۵. بنابراین انتخابات جنبه تاکتیکی هم ندارد. اما به هر تقدیر تاریخی برای انتخابات مشخص و صندوق‌هایی برپا کرده‌اند؛ این تمهیدات این خاصیت را دارد که راست‌گرایان تأییدشده از سوی شورای نگهبان زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند و هر کسی می‌تواند درباره آن‌ها شروع به کاوش کند و عندالزوم کشفیات‌اش را در فضای مجازی نشر دهد. من جز این خاصیتی برای انتخابات قائل نیستم.

۶. شهروندان اکنون به دو گروه درجه یک و دوم تقسیم شده‌اند و هر یک نخبگان خاص‌شان را دارند.
از ما بهتران، طبعا سعی می‌کنند در انتخابات، نمایشی  از شور و شعف را بروز دهند اما گمانم دسته دوم بی‌تفاوت از کنار انتخابات می‌ گذرد.
البته این انتخابات معیار خوبی خواهد بود برای تصفیه نیروهای اصلاح‌طلب؛شورای نگهبان زحمت ما را کم می‌کند و اصلاح‌طلبان رقیق را از مابقی جدا می‌کند.

۷. انتخابات مقدماتی مفید دارد و فرصتی است برای ارتباط با مردم، آگاه‌سازی و حضور در عرصه عمومی.
بعد هم باید کاملا رفتار نمایندگان را رصد کرد. من مدتی پیش رادیو فرهنگ را گوش می‌کردم؛ نماینده ماهشهر به‌قدری از اوضاع پرت بود که فقط تلاش داشت دولت را تخفیف کند اما کلمه‌ای درباره وضعیت نیزار و کوره‌ها و جراحی، و همچنین کشته‌ها و زخمی‌های وقایع آبان‌ماه نگفت!

این چنین نمایندگانی باید به مردم معرفی شوند تا حتی نتوانند از حوزه انتخابی‌شان بازدید کنند. ملاک شورای نگهبان برای یک نماینده خوب که در تحقیقات محلی، حضور در راهپیمایی ۹دی و پوشش چادر همسر نماینده است! اما سراغی از کیفیت نماینده نمی‌گیرند. شورای نگهبان به‌دنبال شناسایی «کفیل» می‌گردد و نه «وکیل».