ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.02.2020, 18:43

دستگیری باند ایرانی کلاهبردار در استانبول ترکیه


عصر ایران: پلیس استانبول دیروز ۱۶ نفر از اعضای باند کلاهبرداری هرمی را در شهر استانبول ترکیه دستگیر کرده که سردسته و غالب افراد این باند ایرانی هستند.

به گزارش سی‌ان‌ان ترک، سردسته این باند ۳۰ نفره که “م.ج” نام دارد سال‌ها پیش پس از کلاهبرداری مبالغی کلان از ۱۲ هزار نفر در ایران در قالب  یک شرکت هرمی به ترکیه گریخته است.

او به همراه ۴ فرزند خود یک شرکت خانوادگی در ترکیه تشکیل داده و در شهر آنتالیا اقامت داشت.

این باند کلاهبرداری پارسال به شهر استانبول نقل مکان کرده و در ویلاهای لوکس در مناطق گران قیمت استانبول اقامت گزیدند.

پلیس استانبول دیروز پس از طرح شکایات فراوان مالباختگان ایرانی و ترکیه‌ای از این باند، اقدام به دستگیری ۱۶ نفر از اعضای این باند کرده است. ۱۴ نفر دیگر این باند متواری هستند.

هنوز هویت کامل سردسته و اعضای این باند فاش نشده اما گفته شده این باند با فریب پرداخت سودهای بالای ۱۰ درصد از صدها نفر کلاهبرداری کرده است. دادستانی استانبول رقم کلاهبرداری این باند را ۵۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

این باند به سرمایه‌گذاران (سهامداران) خود گفته که آنها در ارزهای دیجیتالی ( از جمله بیت کوین) و بازار انرژی در کشورهای مالزی، امارات، اوکراین و شیلی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آنها با دادن وعده سود ۱۰ درصد ماهانه طعمه‌های خود را فریفته و از ایرانیان ثروتمند ساکن ترکیه و شهروندان ترکیه برای خرید سهام شرکت‌شان پول می‌گرفتند و به آنها سودهای کلانی پرداخت می‌کردند، اما در نهایت با شکایت دهها نفر از مالباختگان پرونده این باند در دادستانی ترکیه تشکیل شده و دیروز با حکم دادستانی پلیس استانبول ۱۶ نفر از اعضای این باند را در استانبول دستگیر کرده است.