ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.02.2020, 12:11

انتشار مکالمه خلبان پرواز آسمان با برج مراقبت درباره شلیک به هواپیمای اوکراینی


بی بی سی

خبرگزاری اطلاعات و اخبار مستقل اوکراین، یونیان، مکالمات برج مراقبت فرودگاه تهران با خلبان یک پرواز خط هوایی آسمان را منتشر کرده است که بر اساس آن برج مراقبت از طریق خلبان این پرواز، در جریان شلیک موشک و ساقط شدن هواپیمای اوکراینی قرار می‌گیرد.

فایل صوتی این مکالمات را یک بولتن خبری در تلویزیون اوکراین منتشر کرده و در آن مکالمات برج مراقبت تهران و خلبان پرواز “آسمان به شماره ۳۷۶۸” و پرواز “۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین” شنیده می‌شود.

زمان این مکالمات بعد از ساعت ۵ و ۱۲ دقیقه صبح (به وقت ایران) است.

براساس مکالمات منتشر شده در این فایل صوتی، برج مراقبت به پرواز اوکراینی “اجازه حرکت در مسیر” را پس از پرواز تایید می‌کند و همزمان پرواز خطوط هوایی آسمان در حال گفتگو با برج مراقبت برای “اجازه فرود” است.

در میان گفتگوها، خلبان پرواز آسمان به برج مراقبت می‌گوید “نوری” را در آسمان می‌بیند که مثل “موشک” است و می‌پرسد “یک سری نورهایی مثل موشک، حالا موشک است؟ چیزی هست؟”

خلبان سپس در پاسخ برج مراقبت می‌گوید که فکر می‌کند نور در “سمت (فرودگاه) پیام و کرج” بوده است.

لحظاتی بعد خلبان پرواز آسمان مجددا به برج مراقبت اعلام می‌کند که “نور” دیگری در آسمان دیده و برج مراقبت می‌گوید “چیزی به ما گزارش نشده. نمی‌دونم” و سوال می‌کند که “چه جوریه؟ نورش به چه صورتیه؟”

خلبان در پاسخ با قاطعیت پاسخ می‌دهد که “نور موشکه دیگه”.

برج مراقبت از خلبان سوال می‌کند که آیا نور به سمت تهران در حال حرکت است که خلبان پاسخ مثبت می‌دهد.

مامور برج مراقبت سپس از خلبان می‌خواهد که همچنان آنچه را که مشاهده می‌کند به او گزارش دهد.

در ادامه مامور برج مراقبت ۹ بار پیاپی تلاش می‌کند تا با پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین تماس بگیرد که بی‌پاسخ می‌ماند و سپس از خلبان هواپیمای آسمان می‌پرسد “شما دیگه چیزی مشاهده نمی‌کنید؟”

خلبان پرواز آسمان در جواب می‌گوید که ما یک “انفجار دیدیم” و “یک نور بسیار بزرگی اونجا دیدیم. نمی‌دونم چی بود واقعا” و برج مراقبت هم جواب می‌دهد “ما نمی‌دانیم چی شده”.

پس از انتشار این فایل حسن رضایی‌فر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به خبرگزاری مهر گفت از انتشار این گفتگو “متعجب” شده و “این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است”.

آقای رضایی‌فر همچنین تهدید کرد که “این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم”.

در هفته‌های گذشته با وجود درخواست‌های مکرر اوکراین و کانادا، ایران از تحویل جعبه سیاه هواپیما ساقط شده به این کشورها، خودداری کرده است.

پرواز ۷۵۲ اوکراین صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی (هشت ژانویه) دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در نزدیکی تهران سقوط کرد. ایران بعد از سه روز اذعان کرد که پدافند سپاه پاسداران “در اثر خطای انسانی” این هواپیما را هدف گرفته و سرنگون کرده است.

در این حادثه تمامی ۱۷۶ نفر سرنشین هواپیما کشته شدند.

سخنگوی وزارت راه ایران، در همان روز سقوط، شایعه اصابت موشک را با قاطعیت رد کرد و گفت اگر این طور بود “هواپیما در آسمان منفجر می‌شد.” ساعاتی بعد خود وزیر هم “تروریستی بودن (حادثه)، انفجار یا تیراندازی به هواپیما” را نادرست خواند و گفت دلیل سقوط نقص فنی است.

۷۲ ساعت پس از سقوط، ایران اذعان کرد که هواپیما با موشک سپاه پاسداران ساقط شده است.