ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.01.2020, 20:57

طرح استیضاح دونالد ترامپ به سنا ارسال شد


یورونیوز: مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه با ارسال طرح دو ماده‌ای استیضاح دونالد ترامپ به سنای این کشور موافقت کرد.

به این ترتیب برای سومین بار در تاریخ ایالات متحده، راه‌های قانونی برای استیضاح یک رئیس جمهور هموار شد.

نمایندگان در این روز با ۲۲۸ رای موافق در مقابل ۱۹۳ رای مخالف با ارسال این طرح به سنا و آغاز رسمی جلسات استیضاح موافقت کردند.

آنها همچنین موافقت خود را با فهرست ۷ نفره‌ای که از سوی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان به عنوان دادستان‌های پروسۀ استیضاح دونالد ترامپ معروف به «مدیران استیضاح» پیشنهاد شده بود، اعلام کردند.

فهرست ۷ نفرۀ «مدیران استیضاح» دادگاه دونالد ترامپ عبارتند از: آدام شیف، نمایندۀ دموکرات کالیفرنیا و رئیس کمیتۀ اطلاعات این مجلس که سال گذشته وظیفۀ انجام تحقیقات رسمی دربارۀ ضرورت استیضاح دونالد ترامپ و استماع شهادت افراد مرتبط با این پرونده را برعهده داشت.

جری نادلر، رئیس کمیتۀ قضایی مجلس نمایندگان که پس از پایان تحقیقات در کمیتۀ اطلاعات و جمع‌آوری ادلۀ کافی برای استیضاح آقای ترامپ، مسئولیت تهیۀ پیش‌نویس طرح دو ماده‌ای استیضاح و تصویب آن را عهده دار بود.

همچنین پنج نماینده جمهوری‌خواه به نام‌های حکیم جفریس، جینسون کرو، وال دمینگ، زوئه لوفگرن و سیلویا گارسیا.

خانم لوفگرن از جمله نمایندگانی است که در رسیدگی به پروندۀ استیضاح بیل کلینتون و ریچارد نیکسون، رؤسای جمهور پیشین این کشور نیز مشارکت داشته است.

بنا به گفتۀ نانسی پلوسی، او در دوران استیضاح ریچارد نیکسون، کارمند کمیته قضایی مجلس نمایندگان و در دوران استیضاح بیل کلینتون عضو کمیته قضایی و اکنون برای استیضاح دونالد ترامپ یکی از «مدیران استیضاح» این پرونده است.

طرح دوماده‌ای استیضاح دونالد ترامپ چیست؟

بر اساس آنچه به تصویب نمایندگان مجلس رسید، دونالد ترامپ به دو دلیل باید استیضاح شود: اولین دلیل «سوء استفاده از قدرت» به دلیل تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین و تحت فشار قرار دادن او برای تحقیق دربارۀ احتمال فساد مالی فرزند جو بایدن، رقیب انتخاباتی اوست و دلیل دوم «مانع تراشی در مسیر تحقیقات کنگره» است.

واکنش ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ برای سال ۲۰۲۰

برد پارسکال، رئیس ستاد تبلیغاتی آقای ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روند استیضاح از همان ابتدا نیز شرم‌آور بود و نشان داد که تنها هدف دموکرات‌ها دخالت در انتخابات پیش‌رو است، انتخاباتی که کمتر از ۱۰ ماه دیگر برگزار می‌شود.»

واکنش کاخ سفید

با آغاز کار مجلس نمایندگان در روز چهارشنبه و معرفی فهرست ۷ نفرۀ نانسی پلوسی، استفانی گریشهام دبیر مطبوعاتی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «معرفی این افراد به عنوان مدیران استیضاح چیزی را تغییر نمی‌دهد. رئیس جمهور ترامپ کار اشتباهی انجام نداده است. او مشتاقانه منتظر است تا این پروسۀ حقوقی در سنا آغاز شود. پروسه‌ای که در چهارچوب آن نانسی پلوسی و دموکرات‌های مجلس نمایندگان به دنبال حذف او هستند. آقای ترامپ انتظار دارد که کاملا تبرئه شود.»

با رای گیری روز چهارشنبه، امکان تحویل رسمی طرح استیضاح دونالد ترامپ به سنای آمریکا فراهم شد.

اکنون در اولین گام، مدیران استیضاح باید شخصا طی مراسمی این طرح را به جولی آدامز، دبیر سنا تحویل دهند. این کار احتمالا در اواخر روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

انتظار می‌رود دادگاه استیضاح دونالد ترامپ از سه‌شنبۀ آینده در سنا آغاز شود و رسیدگی به این پرونده در سنا نیز احتمالا چند روز طول خواهد کشید.

پیش از این در دوران استیضاح بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا مدیران استیضاح چند روز را صرف ارائه استدلال‌های خود در سنا و تیم حقوقی آقای کلینتون نیز چند روز را صرف دفاع از موکل خود کردند.

آنچه هفتۀ آینده در سنای آمریکا روی می‌دهد

سنا آمریکا برای آغاز رسیدگی به پروندۀ استیضاح دونالد ترامپ باید مجموعه‌ای از قوانین را به اجرا بگذارد.

از جمله اینکه ریاست این دادگاه در سنا برعهدۀ جان رابرتز، رئیس دادگاه عالی فدرال آمریکا است و سناتورها باید در تمام جلسات رسیدگی به این پرونده حضور داشته باشند.

سناتورها موظف هستند چنانچه لازم شد در رای گیری‌ها شرکت کنند و همۀ رای گیری‌ها نیز علنی خواهد بود.

استفاده سناتورها از تلفن‌های همراه در زمان برگزاری جلسات استیضاح ممنوع است، آنها موظف به گوش دادن به تمام سخنان هستند و نمی‌توانند با دیگر سناتورها مشغول صحبت شوند. در جریان این جلسات، خواندن هر مطلبی که ارتباط مستقیم با پروندۀ استیضاح ندارد نیز ممنوع است.