ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.01.2020, 10:26

هنوز در مورد تعداد کشته‌های آبان به کمیسیون اصل ۹۰ گزارش نداده‌اند


بهرام پارسایی نماینده مجلس با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون اصل نود برای بررسی حوادث آبان گفت: پرونده چرایی ‌و نحوه سیاست گذاری در اجرای تعیین نرخ و گران شدن بنزین و اتفاقات بعد از آن که باعث شد تعدادی از شهروندان جانشان را در اعتراضات از دست بدهند و تخریب ها و صدماتی که وارد شد در کمیسیون اصل نود مفتوح است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با عصرایران ادامه داد: بر اساس شکایاتی که از طرف سه فراکسیون سیاسی مجلس به کمیسیون اصل نود در زمینه های فوق شد کمیسیون به موضوع ورود کرد و در همین راستا با سران سه قوه که در موضوع تصمیم گیر بودند مکاتبه شد. همین طور با مسئولین و وزرا مربوطه از جمله وزیر کشور نیز مکاتبات انجام شد.انتظار ما این است که سریع جواب بدهند .

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: بیش‌ترین ابهامات و سوالات در این زمینه به وزارت کشور، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها مربوط می‌شود و بر همین اساسا حدود ۱۰ روز قبل از وزیر کشور برای حضور در جلسه روز گذشته کمیسیون دعوت شد. جلسه کمیسیون ساعت ۱۰برگزار شد اما از طرف وزارت کشور اعلام شد که وزیر نمی تواند در جلسه حضور داشته باشد .

وی ادامه داد: وزیر کشور باید در اولین فرصت در کمیسیون حضور یابد و توضیحات قانع کننده اي را ارائه کند.البته اين نگراني هم وجود دارد كه اتفاقات هفته گذشته و موضوع تأييد و رد صلاحيت ها ممكن است كل كار كميسيون ها بويژه كميسيون اصل نود را با چالش مواجهه كند كه اميدواريم با توجه به حساسيت موضوع ،حق و حقوق مردم و ابهاماتي كه وجود دارد اين موضوع سريعتر مورد بررسي و گزارشي تهيه شود.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: قريب به دوماه است که این اتفاقات افتاده است اما هنوز جواب روشن و شفافي در مورد تعداد كشته ها به كميسيون اصل نود داده نشده است. عدم حضور مدعوين در جلسات كميسيون اصل نود براي بررسي اين موضوع پذيرفتني نيست. به آقایان یادآوری می کنم که وظیفه کمیسیون اصل نود نظارت بر طرز کار سه قوه است و‌عدم همکاری پاسخگویی و عدم حضور طبق قانون تخلف است .

وی اضافه کرد: هیات رئیسه کمیسیون اصل نود با توجه به حق و حقوق و انتظاری که مردم دارند و درخواستی که کل نمایندگان مجلس از این کمیسیون داشتند با جدیت بیش‌تری بر روی این موضوع کار می کند،عدم حضور مسئولان در کمیسیون جهت پاسخگویی قطعا تخلف و بعضا جرم است و قوه قضاییه هم می تواند به این عدم پاسخگویی مسئولان زیربط ورود کند.

پارسایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دستگاه‌ها در مورد تعداد جانباختگان توپ را در زمین دیگری می اندازد که این موضوع باید سریعتر مشخص شود. هرچه در این مسئله یعنی تعداد جانبختگان ابهام وجود داشته باشد شایعاتی که در آن طرف مرزها ایجاد شده است تقویت می شود. اتفاقات اخیر اعتماد مردم را خدشه دار کرده است، بهتر است آقایان در کمیسیون حضور پیدا کنند و ابهامات را پاسخگو باشند.