ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 11.01.2020, 22:03

تحمع و تظاهرات ضد حکومتی در تهران


بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در برخی دانشگاهای ایران، از جمله صنعتی شریف، تهران و امیرکبیر تجمع‌ها و تظاهراتی در اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراین با آتش پدافند موشکی سپاه بر پا شد.

روز شنبه ۲۱ دی‌ماه  (۱۱ ژانویه) ساعاتی پس از اعتراف مسئولان و مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری اوکراین در آسمان جنوب تهران، اعتراض‌های خودجوش در داخل و مقابل دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر شکل گرفت و معترضان علیه “دروغ‌گویی” و “پنهانکاری” مسئولان حکومت شعار دادند.

این تجمع‌ها و تظاهرات در دو نقطه یاد شده تهران به تدریج گسترش پیدا کرده و شمار معترضان بیشتر شد. تصاویری از تجمع‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.  براساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با پرتاب گاز اشک‌آور به برخورد با معترضان پرداخته‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا شامگاه شنبه از افزایش جمعیت معترضان خبر داد. به نوشته این خبرگزاری حضور زیاد معترضان در تهران موجب شده تا جمعیت به سمت چها راه ولیعصر حرکت کنند. این گزارش اضافه می‌کند: «جمعیت از تقاطع خیابان طالقانی و حافظ تا تقاطع انقلاب حافظ و به سمت چهارراه ولیعصر در حرکت است و هر لحظه بر تعداد آنان افزوده می‌شود.»

بر اساس تصاویر ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درگیری‌هایی میان تجمع کنندگان در تهران و نیروهای انتظامی رخ داده است.

در ویدئوهایی از این تجمع‌ها و تظاهرات منتشر شده شعارهای زیر به گوش می‌خورند:

«کشته ندادیم که سازش کنیم/ رهبر قاتل رو ستایش کنیم»
«مرگ بر دروغگو»
«این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»
«به من نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر»
«فرمانده کل قوا، استعفا استعفا»
«دیکتاتور سپاهی، داعش ما شمایی»
«رفراندوم، رفراندوم، این است شعار مردم»
«‏سپاه جنایت می‌کند، رهبر حمایت می‌کند»
«بترسید بترسید ما همه با هم هستیم»

در دانشگاه صنعتی شریف دانشجویان پلاکاردی به دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «غلط کردید اشتباه کردید». مخاطب این شعار رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای است که در سال ۱۳۷۰ در واکنش به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران از سوی ناو جنگی آمریکا در آسمان خلیج فارس به آمریکایی گفته بود «غلط کردید اشتباه کردید».

خبرگزاری “رکنا” از تهران گزارش داده عصر روز شنبه ۲۱ دی ماه، جمعی از مردم تهران، اعم از دانشجویان و هنرمندان و شهروندان ، مقابل دانشگاه امیرکبیر تجمع کردند تا مراسم یادبودی برای جانباختگان انی حادثه برگزار کنند. بنابر گزارش این خبرگزاری، تجمع کنندگان که به شدت از مرگ تلخ هموطنان خود غمگین بودند وخواستار استعفا مسئولانی شدند که در وقوع این حادثه سهم داشته و مقصر بودند.

تهدید هنرمندان دعوت‌کننده به تجمع

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینمای ایران بعد از ظهر روز جمعه در توئیتی مردم را برای تجمع در میدان آزادی دعوت کرده بود. ساعتی پس از انتشار این توئیت، او در پست دیگری نوشت، “دعوت اینجانب لغوشده اعلام می‌شود.”

این کارگردان سینمای ایران نوشت: «مردم داغدار ایران، دعوت هنرمندان به عزاداری برای جگرگوشه‌هامان که قرار بود فردا، یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در میادین آزادی شهرهای ایران برگزار شود؛ با هشدار جدی نهادهای امنیتی مواجه شد. برای پیش‌گیری از هر بهانه‌جویی و برای حفظ امنیت و جان مردم داغدار، دعوت اینجانب لغوشده اعلام می‌گردد.»

جمع دیگری از هنرمندان از سید علی صالحی، نیکی کریمی، منیژه حکمت، بهمن فرمان‌آرا، پرویز پرستویی، تهمینه میلانی، شهره سلطانی، ماهایا پتروسیان از فراخوان خانم بنی‌اعتماد پشتیبانی کرده بودند.

دادخواست شیرین عبادی برای استعفای رهبران جمهوری اسلامی

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه نوبل صلح روز شنبه ۲۱ دی‌ماه (۱۱ ژانویه) در دادخواستی  خواستار استعفای تمامی افرادی شد  که نقش تصمیم گیرنده و مجری در شلیک به هواپیمای مسافری اوکراین داشتند. دادخواست خانم عبادی برای جمع‌آوری امضا در وبسایت “دادخواست” منتشر شد.

در این دادخواست آمده است: «بیان “خطای انسانی” و “اشتباه غیرعمدی” موجب بسته شدن پرونده و خاتمه درد کسانی نمی‌شود که خانواده و عزیزانشان را در میان مسافران از دست داده‌اند.»