ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 09.01.2020, 13:29

شرکت‌های هواپیمایی مسیر پروازی خود در ایران و عراق را تغییر دادند


خبرگزاری آناتولی: شرکت های هواپیمایی در اروپا٬ خاورمیانه و آسیا و اقیانوسیه در پی تنش فزاینده میان تهران و واشنگتن و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در ایران مسیرهای پروازی خود از حریم هوایی این کشور و عراق را تغییر دادند.

در همین راستا، شرکت هواپیمایی «کی ال ام» هلند و ایر فرانس فرانسه اعلام کردند پروازهای خود از آسمان ایران و عراق را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده‌اند.

شرکت هواپیمایی آلمان «لوفت‌هانزا» و دو شرکت دیگر وابسته به آن پروازهای خود به مقصد عراق را لغو کردند.

شرکت هواپیمایی «LOT» لهستان نیز اعلام کرد گذرگاه‌های هوایی خود در ایران را به مسیر دیگر تغییر داده است.

همچنین شرکت هواپیمایی کانادا «ایر کانادا» اعلام کرد که پرواز تورنتو-دبی از طریق ایران را از مسیر مصر و عربستان سعودی انجام خواهد داد.

«هواپیمایی مالزی» نیز پس از تحولات اخیر تمامی پروازهای خود از آسمان ایران را معلق کرده است.

شرکت «هواپیمایی سنگاپور» نیز تصمیم گرفته است که پروازها به سمت اروپا را از مسیری غیر از آسمان ایران انجام دهد.

خطوط هوایی چین «ایر چاینا»٬ شرکت‌های «هواپیمایی تایلند» و «اوا ایر» نیز اعلام کرده‌اند مسیر پروازهای خود به سمت اروپا را تغییر خواهند داد.

«سازمان هواپیمایی هند» نیز به همه شرکت‌های هواپیمایی هشدار داده که از عبور از آسمان‌های ایران، عراق و خلیج فارس خودداری کنند.

خطوط هوایی «Qantas» استرالیا نیز اعلام کرد که این شرکت مسیر پرواز لندن - پرت را تغییر داده است.

آژانس فدرال حمل و نقل هوایی روسیه «Rosaviatsia» نیز به شرکت‌های هواپیمایی روسیه توصیه کرده که تا اطلاع ثانوی از پرواز بر فراز آسمان ایران، عراق، خلیج فارس و دریای عمان پرهیز کنند.

اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده آمریکا به دلیل افزایش تنش در خاورمیانه پرواز شرکت های هواپیمایی آمریکایی و خلبانان بر فراز عراق٬ ایران٬ خلیج فارس و دریای عمان را ممنوع کرده است.

از دیگر سو شرکت هواپیمایی بوتا «Buta Airways» جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این شرکت قصد ندارد پروازهای باکو - تهران را لغو کند یا مسیرهای خود را تغییر دهند.

شرکت قطر ایرویز نیز از ادامه پروازهای خود به عراق خبر داد.

روز گذشته نیز دو شرکت هواپیمایی امارات (Emirates Airlines) و فلای دبی (Fly Dubai) پروازها به مقصد بغداد و بالعکس را پس از حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق لغو کردند. ولی فلای دبی اعلام کرد که به پروازهای خود به نجف و بصره طبق برنامه‌های قبلی ادامه می دهد.

این شرکت‌ها علت لغو پروازهای خود به بغداد را تامین ایمنی مسافران٬ خدمه و هواپیماها اعلام کردند.

گفتنی است ایران بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی (۸ ژانویه) در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی ده‌ها موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد محل استقرار نیروهای آمریکایی واقع در استان الانبار عراق شلیک کرد.

پنتاگون نیز اعلام کرده است: ایران با بیش از ۱۲ موشک بالستیک به دو پایگاه عین الاسد و اربیل در عراق که نیروهایی آمریکا در آن مستقر هستند حملاتی را ترتیب داده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این حملات گفته همه چیز خوب و تحت کنترل است. با این حال تنش میان ایران و آمریکا در بالاترین سطح قرار دارد. بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران جهانی، از احتمال خارج شدن کنترل امور ابراز نگرانی می‌کنند.

همچنین روز گذشته هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۰ مسافر و ۹ خدمه پروازی، پس از پرواز از تهران به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین در حوالی شهر جدید پرند در استان تهران دچار آتش‌سوزی شده و سقوط کرد و تمام سرنشینان آن جان باختند. به گفته رئیس سازمان اورژانس ایران در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند.