ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 04.12.2019, 23:28

نفوذی‌های اسرائیل در فضای مجازی یا کانال غیررسمی سپاه


امتداد-گروه سیاسی: درحالی که اطلاعیه های رسمی و بیانیه‌های سپاه می گویند این نهاد هیچ کانالی در فضای مجازی ندارد، دو کانال با نام های «سپاه پاسداران» و «سپاه قدس» از دو سال قبل تاکنون در حال فعالیت هستند که از آرم و نام سپاه استفاده می کنند. این کانال ها در ماجرای افزایش قیمت بنزین نقش تحریک کنندگی مردم را داشتند که دست فرمان آنها بعد از اظهارات رهبری به کلی تغییر کرد. همچنین برخی از خبرهای این کانالها پاک شد و برخی دیگر از خبرها به طور سریالی مهر «ادیت» شده خوردند. همچنین حدفاصل روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۶ و ۲۷) آبان هیچ خبری در این کانالها در دسترسی نیست. اما از ۲۸ آبان دوباره آنها را در حال فعالیت میبینیم.

تحلیل محتوای کانال ها

با اعلام سهمیه بندی بنزین هر دو کانال نوشتند: «خاطرتون هست روحانی چندروز پیش توی یزد گفت ما یک میدان نفتی بزرگ کشف کردیم؟ امشب که قیمت بنزین رو ۳برابر کرد، فهمیدم منظورش از اون میدان بزرگ، جیب مردم بوده.» همچنین در خبری دیگری نوشتند «دولتی که نصف شب بنزین را گران می کند» دولت نیست بلکه «راهزن است».

ساعت یک و یازده دقیقه نیمه شب هر دو کانال پستی با این مضمون منتشر کردند: «با گرون شدن قیمت سوخت تو چین مردم خودروهاشونو تو خیابون رها کردن و پیاده رفتن خونه بیش از یک میلیون خودرو مسیرهای شهرو مسدود کرد۳ ساعت بعدش قیمت سوخت به شرایط قبل برگشت. تو ایران هم مردم با آفتابه کیسه فریزر رفتن صف کشیدن جلو پمپ بنزین! (ساعت ۱ و ۱۱ دقیقه بامداد ۲۵ آبان)

این پست روز بعد حذف شد و جای آن را پستی با توجیه آنکه تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد مردم در خیابان ماشین ها را رها کردند مربوط به اعتراض بنزینی مردم چین نیست بلکه «راه بندان بزرگراه G۴ پکن-هنگ کنگ-ماکائو» است گرفت.

صبح روز شنبه گزارشی از تجمعات مختلف در شهرهای ایران را کانال سپاه قدس منتشر کرد.  ساعت ۹ صبح روز شنبه مصاحبه مجتبی ذوالنور بازتاب داده شده بود که خبر از ارائه طرح دوفوریتی در صبح روز یکشنبه می‌داد که مانع از تداوم تصمیم دولت شوند. ذوالنور پیشتر صراحتا گفته بود که «وظیفه من به زیرکشیدن رئیس جمهور است»

ساعت ۱۴:۵۵ روز شنبه ۲۵ آبانماه در بازتاب خبر مربوط به تجمع ماشین ‌ها در خیابان نوشت: «ترافیک چند صدمتری در بزرگراه امام علی(ع)  توقف عمدی چند خودرو در انتقاد به گرانی #بنزین در مسیر شمال به جنوب بزرگراه امام علی تهران، موجب ترافیک سنگین و طولانی ماشین‌ها شد. برخی رانندگان نیز با  زدن بوق نسبت به گرانی بنزین اعتراض می‌کنند.»

همچنین در مورد خبرگزاری ایسنا که در گزارشی نوشته بود «گرانی بنزین «تصمیم نظام» است»، این خبرگزاری را «دولتی» و «یاوه گو» معرفی کرده و مدعی بود که این اقدام تنها تصمیم دولت است. به علاوه هر دو کانال ابتدا خبر مربوط به مخالفت حجت الاسلام رئیسی در جلسه سران قوا را همراه با سایر کانال ها و گروه‌های سایبری منتشر کردند اما  در ده شب روز یکشنبه کانال سپاه قدس نوشت: «قطعا آیت الله رئیسی با گرانی و فشار بر مردم مخالفت است اما انتشار این خبر کذب که و بعد تکذیب کردن آیا باعث تخریب ایشان نمی شود؟»

ساعت پنج و دو دقیقه عصر، شعارهای معترضان را با انتشار ویدئو بازنشر کرد و ذیل عنوان «شعارها مسالمت آمیز معترضان به گرانی بنزین» نوشت: «نه شورش نه بلوا فقط حق فقرا» به علاوه برخی از پست‌های کانال سپاه و سپاه قدس علامت «ادیت» شدن در زیر آن حک شده که نشان می‌دهد دستخوش تغییر شدند.

با توجه به دسترسی های فرا رسانه ای هر دوکانال به نظر می‌رسد که این کانال ها کاملا از یک مرکز هدایت و آپدیت می شوند. روابط عمومی سپاه اعلام کرده که «سپاه هیچگونه کانال رسمی در شبکه‌های اجتماعی ندارد». اما این کانال ها دسترسی هایشان ظاهرا فراتر از افراد معمول است. به عنوان مثال این کانال ها همزمان با خبر دستگیری دانیال زاده که امیرآبادی نماینده پایداری قم گفته بود توسط سپاه دستگیر شده، خط گراف خط مالی انتقال پول دانیال زاده و حسین فریدون را منتشر می‌کند که نشان دهند دسترسی آنها به منابع دستگیر کننده است.

اخیرا نیز لحن و ادبیات این کانال‌ها دستخوش تغییری فاحش شده و بدون محابا «حکم باغی و محارب» و «اعدام» صادر میکنند.

مهمتر از آن در مورد حسن روحانی و دولت معتقدند که مردم باید «زجر بکشند که به او رای دادند» همین نگاه از سوی فعالان سایبری سپاه در فضای مجازی در روزهایی که مردم ایران داغدار سیل در جای جای کشور بودند دیده شد. همچنین از روحانی به عنوان «رجاله» و از هنرمندان فعال در انتخابات با عنوان «سلبریدی های بی سواد» نام برده است.