ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 02.12.2019, 18:02

عفو بین‌الملل: شمار کشته‌های اعتراض‌های اخیر حداقل ۲۰۸ نفر است


عفو بین‌الملل می‌گوید بر اساس گزارش‌های معتبر به این نتیجه رسیده که شمار کشته‌های اعتراض‌های اخیر حداقل ۲۰۸ نفر است هر چند که “رقم واقعی احتمالا بیش از این است.”

فیلیپ لوتر مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: “آمار نگران‌کننده کشته‌ها سند دیگری است که نیروهای امنیتی ایران کشتار وحشتناکی کرده‌اند و ۲۰۸ نفر را در کمتر از یک هفته کشته‌اند. آین آمار تکان‌دهنده حاکی از بی‌اعتنایی شرم‌آور مقامات ایران به جان انسان‌ها است.”

عفو بین‌الملل می‌گوید از مصاحبه با منابعی در داخل و خارج ایران از جمله بستگان کشته‌شدگان، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر و مقایسه منابع مختلف از صحت این آمار یقین پیدا کرده است.

واحد تایید دیجیتال عفو بین‌الملل هم از بررسی وسیع تصاویر ویدئویی به این نتیجه رسیده است که نیروهای امنیتی ایران به مردم غیرمسلح شلیک کرده‌اند.

فیلیپ لوتر گفت: “مسئولان این سرکوب خونین تظاهرکنندگان باید پاسخگوی اعمالشان باشند. از آنجا که مقامات ایران قبلا نشان داده‌اند مایل به تحقیقات مستقل، بی‌طرف و موثر درباره کشتار غیرقانونی و یا دیگر اقدام‌های قهرآمیز علیه معترضان نیستند، ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که کمک کنند آنها پاسخگوی اقداماتشان باشند.”

بر طبق این گزارش شهریار یکی از بالاترین آمار را داشته و شمار کشته‌ها در این شهر به ده‌ها نفر می‌رسد.

عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید خانواده‌های کشته‌شدگان تهدید شده‌اند که با رسانه‌ها صحبت نکنند و مراسم سوگواری برای عزیزانشان برگزار نکنند. برخی خانواده‌ها هم برای تحویل گرفتن جنازه بستگانشان مجبور به پرداخت “حق تیر” شده‌اند.