ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 01.12.2019, 10:38

نگرانی کانون صنفی معلمان ایران از خشونت علیه دانش‌آموزان


کانون صنفی معلمان ایران: نگران خشونت غیرقابل وصف علیه دانش‌آموزان هستیم

بی بی سی فارسی
نیروهای امنیتی در تهران از یک دبستان برای بازداشت و انتقال معترضان استفاده می کنند
کانون صنفی معلمان ایران در بیانیه‌ای از “خشونت غیر قابل وصف علیه دانش‌آموزان” در جریان سرکوب اعتراضات اخیر در این کشور ابراز نگرانی کرده است.
کانون صنفی معلمان ایران یکی از فراگیرترین تشکیلات صنفی مستقل است که تاکنون چندین اعتصاب سراسری را سازماندهی کرده است.
این بیانیه می گوید کانون صنفی معلمان ایران “نگران دانش آموزانی که مورد ضرب و شتم و هتاکی و خشونت غیرقابل وصف قرار گرفته اند. دانش آموزانی که بازداشت شده و وضعیت مشخصی ندارند و غم‌انگیزتر اخبار رسیده از دانش آموزان نوجوانی که کشته شده‌اند”.
کانون صنفی معلمان ایران گفته است “اینک ما به عنوان معلم، جای خالی همه آنها را در میان میز و نیمکت ها می‌بینیم و نیز روان‌های رنجیده و روح های عزادار و مضطرب دانش‌آموزان حاضر را در پسِ هفته ای خشونت بار و خونین با هزاران سئوالی که از ما می پرسند در مغایرت آنچه دیده اند با آنچه در مدرسه و کتاب و درس و مذهب و آموخته بودند”.
این کانون در بیانیه خود افزوده است که “به شهادت تاریخ، هیچ رژیم سیاسی تاکنون با اِعمال خشونت پابرجا نمانده و هیچ جامعه‌ای در شرایط وجود شکاف های عمیق طبقاتی و سرکوب های شدید، به توسعه و پیشرفت دست نیافته است”.
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ایران، همزمان با انتشار بیانیه کانون صنفی معلمان گفته که در حوادث اخیر هیچ دانش آموزی دستگیر یا کشته نشد. پیشتر اما گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از فضای مدارس برای دستگیری معترضان هم منتشر شده بود.
در همین خصوص پیشتر به نقل از وزیر آموزش و گزارش شد که گفته است: “از همکاران خواستم فیلمی که منتشر شد راستی آزمایی شود، هنوز اطلاع دقیقی ندادند؛ البته مدیر مربوطه تکذیب می‌کرد که فیلم مربوط به اکنون نیست. ضمن آنکه مسئولان امنیتی هم توجه کافی را به احترام و حرمت مدرسه که نهاد آموزشی است دارند.”
به دنبال افزایش قیمت بنزین در ایران (۲۴ آبان) ، در بسیاری از شهرهای ایران تجمعات اعتراضی شکل گرفت که بر اساس گزارش ها با آنها به بشدت برخورد شد.
سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین برآورد خود گزارش کرده که شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران به دست‌کم ۱۶۱ نفر رسیده. وب سایت کلمه، شمار کشته‌شدگان در حال حاضر ۳۶۶ نفر می‌دانند.
عفو بین الملل و سایت کلمه می‌گویند تعداد کشته های این اعتراض قطعا بیشتر از این تعداد است. معاون وزارت کشور ایران این آمارها را رد کرده اما تعداد کشته‌شدگان را هم اعلام نکرده است.

هزاران بازداشتی
همزمان با این تحولات سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از دستگیری ۷ هزار نفر خبر داده است. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران پیشتر گفته بود ۷۰۰ هزار نفر در اعتراضات شرکت داشته اند و در همین رابطه یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران، گفته از ۳۱ استان ایران در ۲۹ استان درگیری بوده است.
پروانه سلحشوری نماینده مجلس ایران، نیز از برخورد شدید با مردم در جریان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین انتقاد کرده و گفته است با گلوله و بازداشت جواب معترضان داده شد.
سازمان عفو بین‌الملل می گوید آیت‌الله خامنه‌ای با “اشرار” خواندن معترضان مجوز سرکوب گسترده آنها را صادر کرد.
به دنبال اعتراضات اخیر در بسیاری از شهرهای ایران و برخورد شدید با معترضان، وزارت اطلاعات به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گزارش داده بود که “اغلب دستگیرشده‌ها بیکار و یا دارای مشاغل کم‌درآمد هستند”.