ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 01.12.2019, 10:23

تایید بازداشت ۳۶۳ معترض دیگر در شهرهای مختلف ایران


يكشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸
رادیو فردا
مقام‌های پلیس ایران تایید کرده‌اند که ۳۸۷ نفر از معترضان را در شهرهای مختلف بازداشت کرده‌اند.
بیشترین رقم بازداشتی اعلام شده مربوط به استان کرمانشاه است. علی‌اکبر جاویدان، فرمانده پلیس این استان گفته است در این استان ۲۴۰ نفر معترض بازداشت شده‌اند.
او مدعی شده است که «عمده دستگیرشدگان از سوی دشمن‌ تحریک و تجهیز ‌شده بودند». وی توضیح بیشتری در این زمینه نداد. مقام‌های حکومت ایران به طور عمده افراد معترض را مرتبط با «دشمن» یا فریب‌خورده توصیف می‌کنند.
کیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی شرق استان تهران هم از ادامه بازداشت‌ها در این استان خبر داده است. او گفته ۲۰ نفر از معترضان را در شهرهای مختلف تهران بازداشت کرده‌اند.
در شیراز هم مقام‌های پلیس از بازداشت دو برادر خبر داده‌اند که به ادعای آنها «عاملان اصلی تخریب بانک‌های شیراز» بوده‌اند.
در هرمزگان اما فرمانده پلیس گفته است که ۳۱ نفر از «عوامل تحریک» اعتراض‌های خیابانی بازداشت شده‌اند. منظور او از «عوامل تحریک»، کسانی است که در جریان اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی مطالبی را منتشر کرده‌اند.
وی نگفته است که این افراد در کدام شبکه اجتماعی فعال بوده‌اند. شبکه‌های اجتماعی مهم به جز اینستاگرام در ایران فیلتر هستند و در جریان اعتراضات نیز حکومت ایران اقدام به قطع اینترنت کرد.
مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران نیز روز چهارشنبه ششم آذر ماه از بازداشت دست‌کم هشت نفر در ارتباط با «تهیه گزارشات دقیق و به ویژه تصویری» از اعتراضات اخیر در کشور و ارتباط با «سرویس اطلاعاتی آمریکا» خبر داده بود.
در اظهارنظری دیگر فرمانده پلیس آذربایجان شرقی گفته است که ۷۰ نفر شامل ۴۸ نفر «عوامل اصلی» و ۲۲ نفر از «تخریب‌گران» بازداشت شده‌اند.
مقام‌های پلیس ایران به طور معمول می‌گویند که افراد بازداشت‌شده در «اعترافات» خود اتهامات را پذیرفته یا ابراز ندامت کرده‌اند و از صدور حکم‌های سنگین قضایی برای آنها خبر می‌دهند.
مقام‌های حکومت ایران تاکنون آمار نهایی از تعداد افرادی که در جریان اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند، نداده‌اند و آمار نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های خارج از ایران را نیز تکذیب می‌کند.
محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور روز شنبه درباره تعداد افراد کشته و بازداشت‌شده در جریان اعتراضات گفت: «خوشبختانه افرادی که خارج از کشور هستند هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند؛ آمارهای مختلفی می‌دهند و هیچ کدام از آنها اعتبار ندارد.» وی در عین حال تصریح کرد که «آخرین آمار» را ندارد.

منبع: ایرنا، ایلنا، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / پ.پ