ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 27.11.2019, 10:31

دعوت کنگره آمریکا از دونالد ترامپ برای شرکت در جلسه استیضاح


دویچه وله فارسی

دموکرات‌ها دو گزینه در برابر ترامپ قرار داده‌اند: شرکت در جلسه استیضاح یا پایان دادن به شکایت از تحقیقات. ترامپ تحقیقات پیرامون استیضاح خود را جانبدارانه و ناعادلانه می‌داند. تحقیقات پیرامون پرونده اوکراین ادامه دارد.

ترامپ در همایشی در فلوریدا در میان طرفدارانش گفت که دموکرات‌ها ابتدا موضوع تماس‌های تیم انتخاباتی او را با مقامات روسیه مطرح کردند و چون به نتیجه‌ای نرسیدند، حال موضوع پرونده اوکراین را به میان کشیده‌اند.

ترامپ خطاب به طرفداران خود گفت که این تلاش‌ها بی نتیجه خواهد بود و او در انتخابات سال ۲۰۲۰ بار دیگر پیروز خواهد شد.

سخنان ترامپ در شرایطی صورت می‌گیرد که نمایندگان دموکرات بر فشار خود علیه ترامپ در ارتباط با تحقیقات ناظر بر طرح استیضاح افزوده‌اند.

تعیین مهلت برای ترامپ

نمایندگان دموکرات برای دونالد ترامپ تا روز یکشنبه اول دسامبر مهلت تعیین کرده‌اند. ترامپ باید تا آن زمان بین دو گزینه تصمیم بگیرد. گزینه نخست شرکت او یا وکیل او در جلسه مربوط به تحقیقات ناظر بر طرح استیضاح است و گزینه دوم پایان دادن به شکایت و کارشکنی در پیشبرد این تحقیقات.

ترامپ از “مصونیت مطلق قضایی” مسئولان ارشد خود در ارتباط با پرونده اوکراین سخن گفته و حضور و پاسخگویی آنان در برابر کنگره را الزامی نمی‌داند.

دونالد ترامپ، تحقیقات ناظر بر تماس تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین را پرونده‌سازی و کارزار تبلیغاتی دموکرات‌ها خوانده و از آن به عنوان تلاشی فریبکارانه یاد کرده است.

ترامپ در تماس تلفنی روز ۲۵ ژوئیه خود با رئيس جمهوری اوکراین، پرداخت کمک‌های نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به آن کشور را منوط به همکاری زلنسکی در پرونده قضایی علیه هانتر بایدن کرده بود. هانتر بایدن، پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی او در انتخابات سال ۲۰۲۰ است.

نمایندگان دموکرات بر این باورند که ترامپ از سیاست خارجی دولت خود به‌مثابه افزاری در راستای منافع شخصی خود بهره گرفته است.

کارگروه قضایی مجلس نمایندگان از دونالد ترامپ خواسته است روز چهارم دسامبر در برابر نمایندگان حضور یافته و به پرسش‌های آنان پاسخ گوید. ترامپ می‌تواند وکیل خود را برای شرکت در این جلسه اعزام کند.