ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.11.2019, 23:39

ویکی پدیا در ایران فیلتر شد


رادیو فردا: برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که ویکی پدیا از روز دوشنبه در ایران فیلتر شده است.

در گزارش این کاربران راه‌اندازی صفحه‌ای با عنوان اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ ایران در ویکی پدیا یکی از دلایل احتمالی این اقدام مقامات جمهوری اسلامی ذکر شده است.

مقامات رسمی به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

به دنبال گسترش اعتراضات علیه افزایش بنزین در شهرهای مختلف ایران، گفته می‌شود شورای امنیت کشور ساعت شش عصر روز ۲۵ آبان دستور قطع اینترنت را صادر کرد.

در حال حاضر ترافیک اینترنت ایران با دنیای خارج تا حدود زیادی برقرار شده است ولی کاربران ایرانی همچنان ناچارند که از انواع فیلترشکن برای دور زدن فیلترینگ سایت‌های خارجی استفاده کنند.

جمهوری اسلامی سال‌هاست طرحی برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران داخلی از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده و بخش‌هایی از این طرح با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» رونمایی شده است.

در همین حال نامه‌ای از امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، منتشر شده که در آن از همه دستگاه‌ها خواسته شده «وضعیت وابستگی به سرویس‌های خارج از کشور» را اعلام کنند.

پیش از این نیز مانور قطع اینترنت برگزار شده است. همچنین محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز ۲۹ اردیبهشت از برگزاری ۱۴۲ آزمایش با هدف «راستی‌آزمایی استقلال» شبکه ملی اطلاعات در صورت قطع اینترنت خبر داده بود.