ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.11.2019, 22:57

صادرکنندگان قدیمی زعفران خانه‌نشین شدند


ایرنا
خودداری گمرک از ارائه آمار صادرات زعفران و الزام صادرکنندگان زعفران به واردات کالا به کشور از محل ارز حاصل از صادرات از مهم‌ترین دغدغه‌های صادرکنندگان این محصول در استان خراسان‌رضوی است. نایب‌رییس شورای ملی زعفران با بیان این مطلب گفت: از آنجا که هنوز فصل برداشت زعفران به پایان نرسیده نمی‌توان آمار دقیقی از میزان برداشت این محصول ارائه داد اما ۹۹ درصد از کشاورزان خراسان‌رضوی تولید زعفران امسال را به مراتب بیشتر از سال گذشته دانسته‌اند.
غلامرضا میری ادامه داد: فصل اوج کار بازار زعفران به لحاظ صادرات و خریدهای خانگی، پاییز است و با اینکه امسال محصول خوبی برداشت شده اما فروش خُرده‌ریز در بازار ضعیف است و وضعیت اقتصادی اجازه نمی‌دهد مردم مانند گذشته زعفران بخرند. رییس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران مشهد مشکل اصلی در حوزه زعفران را صادرات آن دانست و گفت: هرچند امسال صادرات زعفران شرایط مطلوبی دارد اما گمرک از ارائه آمار در این خصوص خودداری می‌کند. از این رو نمی‌توان آمار متقنی از صادرات این محصول در اختیار داشت و براساس آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرد.
وی قاچاق زعفران را از دیگر مشکلات این بخش ذکر و بیان کرد: در کنار صادرات قانونی زعفران، این محصول به دلایل مختلف از کشور قاچاق می‌شود که موجب شده اکثر صادرکنندگان قدیمی زعفران خانه‌نشین شوند. این در حالی است که کشورهای رقیب، زعفران ایران را به صورت قاچاق از کشور خارج می‌کنند و با برند کشور خود آن را در اختیار مشتریان قدیمی ایران قرار می‌دهند.