ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 24.11.2019, 18:41

شواهد قانع‌کننده‌ای از نقش ایران در حمله به آرامکو وجود دارد


دویچه وله فارسی

کنث مک‌کنزی، فرمانده نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنتکام)، از “شواهد روشن و قانع‌کننده” دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی شرق عربستان خبر داد و همکاری و ائتلاف‌های بین‌المللی را راه حل مقابله با به گفته خود “قلدرمآبی” جمهوری اسلامی عنوان کرد و نتیجه آن را تاکنون موفقیت‌آمیز دانست.

ژنرال مک‌کنزی که دیروز شنبه دوم آذر (۲۳ نوامبر) در جریان یازدهمین اجلاس موسوم به “گفت‌وگوی منامه” در بحرین سخن می‌گفت، ضمن اشاره به اینکه آمریکا هنوز در حال تجزیه و تحلیل شواهد و اطلاعات خود در رابطه با حمله به تأسیسات نفتی آرامکو است، تصریح کرد که این اطلاعات و نتیجه تحقیقات خود را به‌زودی در اختیار ریاض قرار خواهد داد.

فرمانده سنتکام همچنین با بیان اینکه ایران گاهی “قلدرمآبانه” رفتار کرده، گفت: «تنها راه ایستادن در برابر یک قلدر همکاری و اقدام مشترک است.»

مک‌کنزی در سخنان دیروز خود همچنین گفت که جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته “تهدید اصلی” برای امنیت دریایی در خلیج فارس بوده است.

ژنرال مک‌کنزی جمعه گذشته نیز با بیان اینکه ایران کماکان کشتیرانی در خلیج فارس را تهدید می‌کند، در مورد احتمال حملات مجدد این کشور در منطقه هشدار داده بود.

”پیام” به ایران

فرمانده سنتکام همچنین در بخش دیگری از سخنان روز گذشته‌اش با اشاره به “رفتارهای غیرمسئولانه” ایران، از احتمال تکرار چنین رفتارهایی خبر داد و گفت که آمریکا در واکنش به حملات اخیر در منطقه، متحد خود عربستان را به سیستم‌های موشکی پاتریوت، رادارهای زمینی و سایر قابلیت‌ها تقویت کرده است.

مک‌کنزی افزود: «ما با سعودی‌ها در راستای بهبود شبکه‌های سامانه‌هایشان همکاری می‌کنیم تا بتوانند در برابر این نوع از تهدیدها از خود دفاع کنند.»

ژنرال کنث مک‌کنزی با بیان اینکه اقدامات نظامی جمهوری اسلامی در درازمدت برای او سازنده نخواهد بود، افزود: «این پیامی است که می‌خواهیم از طریق اعزام نیروهایی که به منطقه آورده‌ایم، از طریق تقویت عربستان سعودی و از طریق رایزنی با متحدان‌مان، به ایران ارسال کنیم.»

فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی در یک رشته توییت نیز اظهارات روز گذشته ژنرال مک‌کنزی را منعکس کرده و از جمله از قول او نوشته است که ایالات متحده برای خنثی کردن فعالیت‌های “بدخواهانه” ایران با متحدان خود همکاری خواهد کرد.

به گفته مک‌کنزی، ایران در چند ماه گذشته مانع آزادی کشتیرانی در خلیج فارس بوده، اما از زمانی که “ساختار امنیت دریایی بین‌المللی” موسوم به IMSC وارد عملیات شده، هیچیک از این اقدامات صورت نگرفته است.

الجبیر: پهپادهای مهاجم ساخت ایران بوده‌اند

روز گذشته عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی نیز که از سخنرانان “گفت‌و‌گوی منامه” بود، ایران را عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو خواند و گفت، منطقه پس از این حمله‌ها بر سر دوراهی “خیر و شر” قرار گرفته و باید یکی را انتخاب کند.

الجبیر در ادامه ادعای خود تأکید کرد که «پهپادهای مهاجم ساخت ایران بوده و حمله‌ها از سمت شمال صورت گرفته‌اند نه از جنوب.»

این مقام ارشد عربستان سعودی همچنین گفت، کشورش انتظار دارد که سازمان ملل کارشناسان خود را برای بررسی این حملات به عربستان بفرستد.

در پی حمله به پالایشگاه‌های بقیق و حقل خریص متعلق به شرکت آرامکوی عربستان در روز ۲۳ شهریورماه گذشته، حوثی‌های یمن مسئولیت این عملیات را برعهده گرفتند. آمریکا اما یک روز پس از این حمله انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه گرفت.

عربستان سعودی و آمریکا می‌گویند که ایران در این حملات دست داشته است. حتی خبرهایی هم در این مورد منتشر شده بود که حملات مزبور از خاک ایران صورت گرفته است. برخی مقام‌های آمریکایی نیز گفته بودند که حمله به پالایشگاه‌های عربستان با تأیید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام شده است. حکومت ایران اما دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

اول مهرماه گذشته نیز آلمان، فرانسه و بریتانیا طی بیانیه‌ای اعلام کردند که تردیدی در باره مسئولیت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان ندارند. این سه کشور اروپایی همچنین از جمهوری اسلامی خواستند که مذاکره در باره برنامه هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای خود را بپذیرد.