ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 24.11.2019, 16:38

نتانیاهو: «ایران بزرگترین رژیم تروریستی علیه شهروندان خود است»


دویچه وله فارسی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با اشاره به سرکوب اعتراضات روزهای اخیر در ایران، جمهوری اسلامی را “بزرگترین رژیم تروریستی در سراسر جهان و نیز علیه شهروندان خود” معرفی کرد.

نتانیاهو با اشاره به سخنان روز گذشته فرمانده سنتکام که از احتمال تکرار حملات جمهوری اسلامی در منطقه خبر داده بود، مدعی شد: «بله این درست است که ایران برای انجام حملات جدید برنامه‌ریزی می‌کند، اما ایران نه تنها به همسایگان خود و به ما، بلکه به شهروندان خود نیز حمله می‌کند.»

نخست‌وزیر اسرائیل که امروز یکشنبه سوم آذر (۲۴ نوامبر) در جلسه کابینه اسرائیل در اورشلیم (بیت‌المقدس) سخن می‌گفت، افزود که جمهوری اسلامی در هفته گذشته “صدها ایرانی غیرنظامی را قتل عام” کرده است.

نتانیاهو گفت، حکومت ایران یک “رژیم مستبد تمام‌عیار” است که اینک چهره واقعی خود را در برابر جهانیان برملا کرده است.

در پی سهمیه‌بندی و افزایش سه برابری قیمت بنزین در روز ۲۴ آبان گذشته و آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، نیروهای امنیتی و انتظامی در سایه قطع اینترنت و غیاب مطبوعات آزاد، با شدت این اعتراضات را سرکوب کردند. حکومت جمهوری اسلامی در این روزها با قطع تمامی راه‌های خبررسانی، جلوی گزارش‌دهی آزاد درباره اعتراضات و اطلاع‌رسانی در مورد قربانیان این حوادث را گرفت. آمار غیررسمی نشانگر گذشتن شمار کشته‌شدگان از مرز ۱۰۰ نفر است. سازمان عفو بین‌الملل از دست‌کم ۱۱۵ کشته خبر داده است.

تنها آمار رسمی از تعداد بازداشت‌شدگان نیز هزار نفری است که خبرگزاری فارس در دومین روز اعتراضات اعلام کرد. اما گزارش‌های حقوق بشری و اظهارات پراکنده مقامات جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که دست‌کم ۴۸۰۰ نفر طی یک هفته در ایران دستگیر شده‌اند.

اشاره دیگر نتانیاهو به سخنان روز گذشته ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنتکام) در بحرین برمی‌گردد که طی آن از “شواهد روشن و قانع‌کننده” دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان خبر داد و گفت که این اطلاعات را به‌زودی در اختیار ریاض قرار خواهد داد.

فرمانده سنتکام همچنین با اشاره به “رفتارهای غیرمسئولانه” ایران، از احتمال تکرار چنین رفتارهایی خبر داد. ژنرال مک‌کنزی جمعه گذشته نیز با بیان اینکه ایران کماکان کشتیرانی در خلیج فارس را تهدید می‌کند، در مورد احتمال حملات مجدد این کشور در منطقه هشدار داده بود.

درخواست افزایش فشار بر ایران

بنیامین نتانیاهو در بخش دیگری از سخنان امروز خود گفت: «من تمام کشورهای جهان را که خواستار رسیدن به صلح و ثبات در منطقه ما هستند فرامی‌خوانم تا به تلاش‌های ما برای افزایش هر چه بیشتر فشار بر ایران بپیوندند.»

او همچنین خواستار حمایت جهانی از اسرائیل در برابر “ستیزه‌جویی” ایران شد و گفت که کشورش در آینده نیز با اقدامات تهران مقابله خواهد کرد.

نتانیاهو همواره نسبت به سیاست‌های توسعه‌طلبانه جمهوری اسلامی در خاورمیانه و قصد این کشور برای “محو اسرائیل” هشدار داده و ایران را متهم کرده است که به‌رغم توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، مخفیانه به دنبال تولید و دستیابی به سلاح‌های اتمی است.

جمهوری اسلامی از ۴۰ سال پیش بدین‌سو اسرائیل را دشمن شماره یک و “آزادی قدس” را دکترین اصلی منطقه‌ای خود معرفی می‌کند. نیروی هوایی اسرائیل نیز بارها اهدافی متعلق به جمهوری اسلامی یا متحدان آن در منطقه را مورد حمله قرار داده است.