ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.11.2019, 8:42

پیروزی جنبش دموکراسی‌خواهی در انتخابات هنگ‌کنگ


دویچه وله: مخالفان در انتخابات محلی هنگ‌کنگ با اختلافی چشمگیر به پیروزی دست یافتند. معترضان دموکراسی‌خواه موفق شدند از ۴۵۲ کرسی ۳۰۰ کرسی را از آن خود کنند. طرفداران دولت محلی توانستند تنها ۴۱ کرسی به دست آورند.

در نیمه شب یکشنبه سوم آذر (۲۴ نوامبر) هنگامی که نتایج انتخابات اعلام شد مردم در برخی از حوزه‌های انتخاباتی به جشن و پایکوبی پرداختند. مردم فریاد می‌کشیند: “انقلاب هنگ‌کنگ”.

پیروزی مخالفان در انتخابات محلی هنگ‌کنگ بی‌سابقه بوده است. در مقایسه با انتخابات پیشین در چهار سال قبل طرفدران دموکراسی تنها ۱۰۰ کرسی در اختیار داشتند.

تومی چوینگ، یکی از سران پیشین اعتراضات دانشجویی هنگ‌کنگ پیروزی در انتخابات را “سونامی و قدرت دموکراسی” توصیف کرد.

چوینگ که در انتخابات محلی از طرف مخالفین کاندیا شده بود در منطقه یوئن لونگ در نزدیکی مرز چین به پیروزی رسید.

در آستانه انتخابات معترضان طرفداران خود را فراخوانده بودند تا در انتخابات محلی شوراها به طور فعال شرکت کنند. معترضان تظاهرات خود را در روز انتخابات تعلیق کردند. تاکنون در شوراهای محلی سه چهارم نمایندگان وفادار به پکن حضور داشتند اما اکنون این نهاد به دست طرفرفداران جنبش دموکراسی‌خواهی افتاده است.

برای جنبش دموکراسی‌خواهی هنگ‌کنگ شرکت در انتخابات محلی بیشتر اهمیت نمادین داشت، زیرا شوراهای محلی از قدرت سیاسی برخوردار نیستند.

شورای محلی هنگ‌کنگ بخشی از بودجه عمومی را اداره می‌کند و به اموری چون بازیافت زباله، حمل و نقل و سیستم بهداشتی این جزیره نیمه خودمختار رسیدگی می‌کند.

کری لام، رئیس دولت هنگ‌کنگ در حین انداختن رای خود به صندوق رای‌گیری گفت که خوشحال است انتخابات به صورت آرام و مسالمت‌آمیز برگزار می‌شود.

انتخابات هنگ‌کنگ پس از ماه‌ها اعتراض به  صورت آرام و مسالمت‌آمیز برگزار شده است.

فعالان جنبش دموکراسی‌خواهی از ماه ژوئن سال جاری اعتراضات خود را آغاز کردند. این اعتراض‌ها ابتدا علیه یک لایحه دولت برای تسهیل استرداد افراد مظنون به چین شکل گرفت و در ادامه به جنبشی علیه نفوذ رو به افزایش پکن برای سرکوب آزادی‌های مدنی بدل شد.

هنگ‌کنگ از میانه قرن ۱۹ میلادی تا ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود و از آن پس به جمهوری خلق چین ملحق شد. هنگ‌کنگ یک منطقه آزاد تجاری خودگردان است و برخلاف چین، ساکنان آن از حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی گسترده‌ای برخوردارند.