ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 21.11.2019, 20:11

روح‌الله مردانی و محسن حق‌شناس از زندان اوین آزاد شدند


روح‌الله مردانی، معلم و دانشجوی محبوس در زندان اوین امروز پنجشنبه ۳۰ آبان ماه از این زندان آزاد شد. روح‌الله مردانی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به دلیل حضور در اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات دی‌ماه” بازداشت و به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود. از سوی دیگر محسن حق شناس، دانشجوی دانشگاه تهران نیز روز جاری از زندان اوین آزاد شده است. وی نیز در بحبوحه اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ بازداشت و در مرحله تجدید نظر به یک سال حبس محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز پنجشنبه ۳۰ آبان ماه ۹۸، روح الله مردانی، معلم و دانشجوی محبوس در زندان اوین از این زندان آزاد شد.

این معلم دربند پیش‌تر به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به ۵ سال حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” به تحمل یک سال حبس و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود. در مهرماه سال جاری حکم محکومیت روح‌الله مردانی، به ۲ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

لازم به ذکر است که روح‌الله مردانی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به دلیل حضور در اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات دی‌ماه” بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

از سوی دیگر محسن حق شناس، دانشجوی محبوس در زندان اوین نیز روز جاری از زندان اوین آزاد شده است.

وی در تاریخ ۲۳ مهرماه ۹۸ جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شده بود.

شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی، ماه گذشته رای قطعی محسن حق شناس دانشجوی رشته طراحی صحنه دانشگاه تهران را صادر و به وی ابلاغ کرده بود.

بر اساس این حکم آقای حق شناس از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” و “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی” به ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت فعالیت های رسانه ای اعم از مطبوعات و فضای مجازی محکوم شده بود.

وی در تاریخ ۱۴ اسفندماه سال ۹۶ و در مرحله بدوی از بابت این اتهامات در دادگاه انقلاب تهران به صورت غیابی و بدون حضور وکیل محاکمه و به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

محسن حق شناس در تاریخ ۱۰ دیماه ۹۶ در بحبوحه اعتراضات سراسری مردمی و دانشجویی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تحمل ۸ روز بازجویی در سلول های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین به یکی از سلول های سه نفره بند وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. وی نهایتاً در تاریخ ۲۶ دیماه با تودیع قرار آزاد شده بود.