ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 21.11.2019, 20:25

دو تن از قدیمی ترین زندانیان سیاسی ایران آزاد شدند


عثمان مصطفی پور و محمد نظری دو زندانی سیاسی، امروز پنج‌شنبه بصورت مشروط از زندان ارومیه آزاد شده‌اند. عثمان مصطفی پور از حدود ۲۸ سال پیش و محمد نظری از حدود ۲۵ سال پیش در زندان‌های تبریز، رجایی شهر و ارومیه تحمل حبس کرده بودند. این دو زندانی سیاسی تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می‌بردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز پنجشنبه ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۷، عثمان مصطفی پور و محمد نظری دو زندانی سیاسی، بصورت مشروط از زندان ارومیه آزاد شده‌اند.

عثمان مصطفی پور و محمد نظری به ترتیب از سال ۱۳۷۰ و ۱۳۷۳ بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می‌بردند.

عثمان مصطفی پور متولد ۱۳۴۶ در ۲۳ تیرماه ۱۳۷۰ بازداشت شده مدتی بعد در شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی جواهری به اتهام معاونت در قتل، نخست به اعدام محکوم شد و این حکم در سال ۷۹ به ۱۰ سال حبس تقلیل یافت. آقای مصطفی پور در همان سال، در پرونده دوم خود به شعبه سوم دادگاه انقلاب فراخوانده شد و به اتهام “همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون” به ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شد؛ با این وجود، با احتساب محکومیت دو پرونده، وی مجموعا به ۳۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

محمد نظری، فرزند حمدالله متولد ۱۳۵۰ است. وی در سال ۱۳۷۳ به اتهام “همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون” در بوکان بازداشت و در حالی که اتهام وارده را رد کرده بود و آن را بر اساس اعترافات دروغین اخذ شده تحت شکنجه می دانست به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شد. این حکم بعد از گذشت ۵ سال به تحمل حبس ابد تقلیل یافت.

به نظر می‌رسد که این شهروندان جزو ۳۲ زندانی سیاسی و امنیتی باشند که دستگاه قضایی ایران پیشتر اعلام کرده با موافقت آیت‌الله خامنه‌ای مورد “عفو موردی” قرار گرفته‌اند.

پیشتر خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته بود: “سه هزار و ۵۵۲ تن از زندانیان محاکم عمومی و انقلاب تحت عنوان «عفو» به مناسبت سالروز تولد پیامبر اسلام و ششمین امام شیعیان شامل تخفیف و بخشودگی مجازات شدند. در کنار این آمار و ارقام تنها ۳۲ تن از این زندانیان دارای اتهامات امنیتی بوده اند که درصد بسیار ناچیزی از مشمولان این طرح را شامل می‌شوند”.