ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 20.11.2019, 20:24

اروپا: اسرائیل باید به شهرک سازی های غیرقانونی پایان دهد


خبرگزاری آناتولی: کارن پیرس نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل متحد و رئيس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای مشترک به نمایندگی از ۵ کشور عضو اتحادیه اروپا (بریتانیا، آلمان، فرانسه، بلژیک و لهستان) گفت: تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و به راه حل دو کشوری و صلح پایدار آسیب وارد می‌کند.

وی قبل از برگزاری نشست این شورا در مورد مسئله فلسطین و تحولات خاورمیانه گفت که نگرش اسرائیل نسبت به شهرک سازی در فلسطین تغییر نکرده است. و از اسرائیل خواست تا به همه فعالیت‌های شهرک‌سازی‌اش پایان دهد.

وی با بیان اینکه الحاق احتمالی کرانه باختری نگران‌کننده است گفت: ما همچنان به پشتیبانی از روند مذاکره در خصوص طرح راه حل دو کشوری که تنها راه واقع‌بینانه و عملی است ادامه می‌دهیم.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد که واشنگتن واحدهای یهودی‌نشین احداث شده توسط اسرائیل در کرانه باختری را دیگر «غیرقانونی» نمی‌بیند.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین به تصمیم مذکور واکنش نشان داده و گفت که آمریکا با اتخاذ این تصمین قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.

حدود ۲۵۰ شهرک غیرقانونی در کرانه باختری که سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شد، قرار دارد. در این شهرک‌ها نیز بیش از ۴۰۰ هزار شهرک‌نشین یهودی زندگی می‌کنند. طبق حقوق بین‌المللی تمام شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین اشغالی فلسطین غیرقانونی هستند.