ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.11.2019, 8:50

تبعات قطع اینترنت جهانی در ایران؛ حجم معاملات بازار سرمایه کاهش یافت


یک روز بعد از آغاز اعتراضات به گرانی بنزین، دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت جهانی قطع شده و تاکنون وصل نشده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ یک مسئول مطلع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خبرگزاری ایسنا گفته است که محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت کشور انجام شده است.
علی‌رغم اینکه گفته شده بود با تصویب شورای امنیت کشور (شاک) و ابلاغ دبیرخانه آن به اپراتورهای اینترنت به مدت ۲۴ ساعت دسترسی به اینترنت محدود شده است اما با گذشت سه روز هنوز مردم ایران به اینترنت جهانی دسترسی ندارند.

این مسوول مطلع افزود: پیگیری‌های زیادی از سوی وزارتخانه در حال انجام است تا با رایزنی با دبیرخانه شاک مجوز لازم برای برقراری مجدد ارتباطات و ابلاغ آن به اپراتورها صورت پذیرد.

زمان اتصال اینترنت نامعلوم است

خبرگزاری ایلنا نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: تصمیم برای قطع اینترنت توسط دستگاه‌های امنیتی گرفته شده است. ناامنی‌های اخیر موجب شده شورای امنیت تصمیم به قطع اینترنت بگیرد. وی قطع خطوط اینترنت تلفن همراه را در تمام اپراتورها همراه اول، ایرانسل و رایتل عنوان کرد و زمان اتصال اینترنت را نامعلوم دانست.

کدام اماکن اینترنت دارند؟

یک مسؤول مطلع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به محدودیت اینترنتی طی روزهای جاری گفت: این محدودیت ارتباطی به وزارت ارتباطات ندارد و با تصویب شورای امنیت کشور (شاک) و ابلاغ دبیرخانه آن به اپراتورهای اینترنت صورت پذیرفته است. زمان برطرف شدن محدودیت اینترنت هنوز مشخص نیست. در حال حاضر مکان‌های ضروری همچون روزنامه‌ها و سایت‌های خبری این محدودیت را ندارند.

البته در حالی گفته شده که رسانه‌ها محدودیت دسترسی به اینترنت ندارند که اینترنت دفتر رسانه‌هایی همچون “آفتاب‌نیوز” نیز همزمان با قطع اینترنت در سراسر کشور، قطع شده است.

قطع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت جهانی انتقادهایی را در پی داشته است.

احمد مازنی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر کشور گفت: به جای تصویب اخلال در شبکه اینترنت در «شاک» و قلع و قمع معترضان ای کاش قبل از ابلاغ اجرای طرح با مردم و نمایندگان مردم مشورت می‌کردید. اکنون هم دیر نشده، شورای امنیت کشور اعتراض مدنی مردم را به رسمیت بشناسد و امکان اعتراض مدنی را برای معترضین فراهم کند. اگر با شیوه مدنی با مردم و نمایندگان رفتار شود پاسخ مدنی دریافت می‌شود. اگر با بی‌اعتمادی به نمایندگان و تحقیر خانه ملت برخورد شود نتیجه همان است که ضد انقلاب سو استفاده کند.

بهبود فضای کسب و کار نیازمند اتصال به بازارهای جهانی

معاون اشتغال وزیر کار نیز معتقد است بخش قابل توجهی از فضای کسب وکار تحت تاثیر اتصال به بازار جهانی است و هر چه فضای تعامل و ارتباطات بین‌المللی اقتصاد بیشتر شود فضای کسب و کار کشور نیز بهبود می‌یابد.

عیسی منصوری در گفت وگو با ایسنا گفت: بخش قابل توجهی از فضای کسب وکار تحت تاثیر اتصال به بازار جهانی است و به دلیل محدود شدن این ارتباط و اتصال، عملا تقاضای بخش خصوصی برای بهبود و بازخوردی که به بخش دولتی می‌دهد تا خودش را باز تنظیم کند کمتر است و عملا در فضای بسته‌ کار می ماند.

وی معتقد است وقتی فضای ارتباطات بین المللی اقتصاد بیشتر شود به توسعه فضای کسب و کار منجر می‌شود چون تا حد مورد توجهی بازخوردهای بخش خصوصی باعث می‌شود که فضای کسب و کار بهبود پیدا کند.

معاون اشتغال وزیر کار درباره درباره راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان نیز گفت: با وجود آنکه طرح آماده راه اندازی است ولی با یکسری محدودیتها مواجهیم که امیدواریم بتوانیم هرچه سریع‌تر مدیریت و سامانه را راه اندازی کنیم.

قطعی اینترنت حجم معاملات بازار سرمایه را کاهش داد

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌ گذاری ایران نیز در گفت‌وگو با ایلنا درباره اثرگذاری افزایش قیمت بنزین و تنش‌های اجتماعی در بازار سرمایه اظهار داشت: به هر حال تنش‌های اجتماعی در کوتاه مدت ریسک‌های بازار را افزایش می‌دهد. به ویژه سرمایه گذاران خرد از ورود به معاملات در این شرایط ترس دارند بنابراین از این لحاظ این شرایط می‌تواند در بازار اثر گذار باشد.

وی افزود: این شرایط در کشورمان به سرعت در قیمت ارز تاثیر می‌گذارد و شاهد آن بودیم که روز گذشته هم قیمت دلار در بازار بالا رفت. مجموعه این عوامل می‌تواند منجر به نوساناتی در بازار سرمایه شود که امیدواریم با ایجاد ثبات سیاسی و اجتماعی اثرات این نوسانات هیجانی تا بلندمدت ادامه نداشته باشد. در حالتی تنش اجتماعی در بلند مدت اثرگذار خواهد بود که عامل آن در بلندمدت حل نشود. در دی ماه ۹۶ شاهد آن بودیم که پدیده اجتماعی حاصل از جو آن روزها کمی طولانی‌تر شد. اگر آسیب‌ها جدی‌تر باشد و انشقاق در بین بدنه‌های سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد شود می‌تواند در ریسک‌های بازار موثر باشد که به نظر نمی‌رسد شاهد این اتفاق باشیم.

اسلامی با بیان اینکه بازار نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد کاهش را تجربه کرد، گفت: مشکلات قطع اینترنت هم به کاهش شاخص کمک کرد که این موضوع هم در کوتاه مدت اثرگذار است و قطعی اینترنت این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد. این قطعی اینترنت معاملات برخط را با چالش مواجه کرده که در نوسانات اثرگذار است. امیدواریم که اثرات این عوامل کوتاه مدت باشد و توصیه ما به سهامداران غیرحرفه‌ای این است که از معاملات پرریسک پرهیز کنند و رفتار هیجانی در بازار نداشته باشند.