ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 16.11.2019, 18:17

در شهرهای ایران چه می‌گذرد؟


گسترش اعتراض‌ها به افزایش بهای بنزین؛ در شهرهای ایران چه می‌گذرد؟


نگارش از یورونیوز فارسی
اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین در ایران روز شنبه ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر) در بسیاری از شهرهای این کشور از جمله تهران، شیراز و تبریز به خشونت کشیده شد. گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از کشته شدن چندین نفر در جریان درگیری معترضان با نیروهای امنیتی است.

مجسمه انگشتر روح‌الله خمینی در شهریار به آتش کشیده شد
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در میدان امام خمینی شهرستان شهریار (استان تهران) تندیس انگشتر روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی را به آتش کشیده اند.

دادستان کل کشور اعتراض‌‌ها را به خارج از کشور مرتبط دانست
محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور روز شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، معترضان را اخلالگر توصیف کرد و گفت: «به اخلالگرانی که قطعا ریشه در خارج از کشور دارند، کما اینکه ما در این یکی دوروز شاهد بودیم که جریانات معاند با نظام جمهوری اسلامی از فضای مجازی استفاده کرده و مردم را به خیال خام خودشان می‌خواهند تحریک کنند، اجازه این کار داده نخواهد شد.» همزمان وزارت کشور ایران تهدید کرده است که با «شایعه‌پراکنان» در فضای مجازی برخورد می‌کند.

دسترسی به اینترنت در ایران ضعیف و مختل شده است
شماری از مخاطبان یورونیوز می‌گویند دسترسی به شبکه اینترنت در ایران ضعیف شده است. از قرار معلوم اینترنت اپراتورهای ایرانسل و همراه اول ضعیف یا از دسترس خارج شده است.

احتمال ارائه طرح دوفوریتی در مجلس برای لغو افزایش قیمت سوخت
خبرگزاری ایرنا عصر شنبه احتمال طرح دوفریتی در مجلس برای توقف افزایش قیمت بنزین را به‌نقل از علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. آقای یوسف‌ نژاد گفته است: « امروز با اعضای فراکسیون امید و برخی اعضای هیات رئیسه صحبت کردم و تجمیع نظرات آنها این بود که مجلس با تصمیم افزایش قیمت بنزین مخالفت خواهد کرد زیرا در شرایط فعلی به نفع کشور و مردم نیست.»

اخبار تایید نشده از جان‌ باختن یک نفر در بهبهان
پس از آنکه فرمانداری سیرجان خبر جان باختن یکی از معترضان در تظاهرات شامگاه جمعه را تایید کرد، ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر جان باختن یک شهروند در جریان ناآرامی‌های بهبهان در استان خوزستان در روز شنبه است.

اعتراض‌ها در ایران و ویدوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.
اعتراض به افزایش قیمت بنزین در پی اجرای ناگهانی برنامه دولت برای سهمیه‌بندی و افزایش سه برایری قیمت بنزین آزاد در شهرهای ایران آغاز شد.

درگیری معترضان با پلیس در مناطق مختلف تهران و حومه
در حالی‌که رسانه‌های ایران اخبار دقیقی از ناآرامی‌ها در شهرهای این کشور منتشر نمی‌کنند، تصاویر تظاهرات و درگیری در میدان صادقیه در غرب تهران، اتوبان امام علی و شهرستان شهریار حاکی از گسترش تظاهرات به پایتخت ایران و حومه آن است. همچمین اخباری از درگیری شدید میان معترضان و پلیس ضد شورش در جاده ساوه در جنوب تهران منتشر شده است.

دو خوردوی پلیس در شیراز به آتش کشیده شد
بر اساس یک ویدیوی منتشر شده از شیراز، معترضان دو خودروی پلیس را در یکی از خیابان‌های این شهر به آتش کشیده اند. همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند یک کلانتری در این شهر به آتش کشیده شده است. اخبار تایید نشده حاکی از کشته شدن یک نفر در جریان اعتراضات این شهر است.

پروانه سلحشوری: مدت‌هاست مجلس در راس امور نیست

اعتراض‌های گسترده مردم واکنش نمایندگان مجلس را در پی داشت که ظاهرا در تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین کنار گذاشته شه‌اند. محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرده که اگر به زعم سران سه قوه، افزایش قیمت بنزین اجتناب ناپذیر بود، باید همه جوانب امر را در نظر می‌گرفتند و با توجیه مردم روش بهتری را برای اجرا کردن این تصمیم به اجرا می‌گذاشتند.

تابش گفته که سران سه قوه و اعضای شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا باید دلایل اتخاذ این تصمیم را اعلام کنند. او هشدار داده که مبادا با دفع وقت، یک موضوع اقتصادی به یک مسئله سیاسی و امنیتی مبدل شود. او از رئیس مجلس درخواست کرده که هرچه زودتر برای تشکیل جلسه فوق‌العاده مجلس فراخوان دهد تا جو روانی منفی ناشی از افزایش قیمت بنزین با حضور عوامل تصمیم‌گیری بررسی شود و مجلس برای بازگرداندن آرامش به مردم اقدامی انجام دهد.

اما پروانه سلحشوری، نماینده مجلس در توییتی نوشته است: «از وقتی بنزین گران شده مردم در تماس‌های مکرر ابراز نگرانی می‌کنند. هموطنان عزیز مدت‌هاست مجلس در راس امور نیست. این موضوع در جلسه سران سه قوه تصمیم‌گیری شده. همین یک رکن دمکراسی را نیم بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد. مجلس بعدی را تعطیل کنید. خودش اقتصاد مقاومتی است.»