ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.11.2019, 8:44

دو کارمند سابق توییتر به جاسوسی برای عربستان متهم شدند


بی بی سی: دو کارمند سابق توییتر در آمریکا به جاسوسی برای عربستان سعودی متهم شده‌اند.

براساس این اتهامات که روز چهارشنبه در شهر سانفرانسیسکو علنی شد آنها برای به دست آوردن اطلاعات شخصی کاربران توییتر از جمله منتقدان آل سعود به ماموران سعودی کمک کردند.

در اسناد دادگاه از این دو به عنوان “احمد ابوعمو” شهروند آمریکا و “علی الزباره” شهروند عربستان نام برده شده است.

شخص سومی به نام “احمد المطیری” هم متهم به جاسوسی برای عربستان است.

ادعا شده است که آقای المطیری نقش واسط را میان این دو کارمند توییتر و دولت عربستان ایفا کرده است.

احمد ابوعمو روز چهارشنبه در دادگاهی در سیاتل حاضر شد و تا زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه در روز جمعه به زندان بازگردانده شد.

او همچنین به جعل اسناد و ارائه اظهارات کذب به پلیس فدرال، اف بی آی، متهم شده است. گفته می شود او در سال ۲۰۱۵ به توییتر پیوسته بود.

گمان می رود علی الزباره و احمد المطیری هر دو در عربستان باشند.

آقای زباره، مهندس سابق توییتر، به دسترسی به داده های شخصی بیش از شش هزار کاربر توییتر در سال ۲۰۱۵ بعد از اجیر شدن از سوی ماموران سعودی متهم است.

محققان گفتند که بعد از آنکه مدیرانش در شرکت توییتر به آقای زباره مظنون شدند، او را به مرخصی اجباری فرستادند. محققان می گویند او سپس با همسر و دخترش به عربستان رفت.

توییتر در بیانیه ای گفت تشخیص داده که “بازیگران بد برای تضعیف خدمات ما حاضرند تا کجا پیش بروند”.

توییتر افزود: “ما متوجه هستیم که برخی از کاربران توییتر، برای بیان دیدگاه خود و پاسخگو کردن صاحبان قدرت، با چه خطراتی مواجه هستند. ما ابزارهایی برای حفاظت از حریم خصوصی آنها و توانایی آنها در انجام فعالیت هایشان داریم.”

عربستان سعودی از متحدان کلیدی آمریکا در خاورمیانه است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روابط نزدیک با این کشور را حفظ کرده که علیرغم انتقادهای بین المللی از ریاض در پی قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد در سال گذشته است. خاشقجی در جریان مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.