ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.11.2019, 10:30

دو متهم به «جاسوسی» برای ایران در آمریکا اتهامات خود را پذیرفتند


صدای آمریکا

دفتر دادستانی آمریکا در واشینگتن  روز سه شنبه ۱۴ آبان ماه در بیانیه‌ای دادستانی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که احمدرضا محمدی دوستدار ۳۹ ساله ، شهروند دوتابعیتی آمریکایی ایرانی و مجید قربانی ۶۰ ساله ، شهروند ایرانی مقیم کالیفرنیا، اتهام «جاسوسی» برای حکومت ایران را پذیرفته‌اند. بنابر این بیانیه‌، اتهامات آن ها «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد شهروندان آمریکایی و شهروندان آمریکایی عضو گروه مجاهدین خلق» عنوان شده است.

پیش از این نیز دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که  «دوستدار» در ژوئیه ۲۰۱۷ به قصد جمع آوری اطلاعات درباره نهادها یا افرادی که «دشمن» حکومت ایران تلقی می‌شوند – از جمله مراکز مرتبط با اسرائیل، یهودیان و سازمان مجاهدین خلق – از ایران به ایالات متحده آمد. وی در همان ماه یک مرکز یهودیان ارتدوکس در شیکاگو را زیر نظر گرفت و از تدابیر امنیتی تعبیه شده در آن تصویربرداری کرده بود.
دادستانی آمریکا در این باره اعلام کرد که  این دو فرد پذیرفته‌اند قانون را زیر پا گذاشته‌اند و از طریق جمع‌آوری اطلاعات در مورد اقدامات مخالفان ایرانی در کشور ما، به‌عنوان عاملان حکومت ایران فعالیت کرده‌اند.

براساس این بیانیه، احمدرضا احمدی دوستدار پذیرفته است که برای دیدار با مجید قربانی و هدایت اقدامات او سه بار از ایران به آمریکا سفر کرده است. بنابر این بیانیه دوستدار در اولین سفر خود در ژوئیه سال ۲۰۱۷ به آمریکا با قربانی دیدار کرد. دوستدار اعتراف کرد که قربانی به دوستدار گفت که حاضر است برای ایران در ایالات متحده فعالیت کند. بر این اساس، قربانی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ در راهپیمایی مجاهدین خلق در شهر نیوریوک شرکت کرد. این راهپیمایی در رابطه با محکوم کردن رژیم ایران بوده و قربانی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی، از جمله رهبران مجاهدین خلق عکس تهیه کرده است.

در این بیانیه به سفر دوم دوستدار در دسامبر سال ۲۰۱۷ به آمریکا و ملاقات با قربانی اشاره شده است.  همچنین قربانی اعتراف کرد که برای گرفتن عکس و جمع آوری اطلاعات در مورد شرکت کنندگان در راهپیمایی مجاهدین خلق  در سپتامبر ۲۰۱۷ در این راهپیمایی حضور یافته بود. همچنین پیشتر اعلام شده بود که دوستدار  در ازای دریافت ۲۸ قطعه عکس دوهزار دلار به قربانی پرداخت کرده است. بنابر این گزارش این عکس‌ها، به همراه یادداشت‌هایی درباره شرکت کنندگان در تجمع سازمان مجاهدین، در همان دسامبر ۲۰۱۷ در اختیار دوستدار بوده است.

پیشتر دادگستری ایالات متحده گزارش داده بود که این عکس‌ها و یادداشت‌ها در داخل چمدان دوستدار در یکی از فرودگاه‌های آمریکا در حالی که قصد بازگشت به ایران را داشت، یافت شد. اما بنابر بیانیه روز سه‌شنبه ۱۴ آبان ماه،  قربانی در ماه مه سال ۲۰۱۸ برای جمع آوری اطلاعات مربوط به شرکت کنندگان مخالف رژیم ایران جهت شرکت در یک راهپیمایی  دیگر مجاهدین خلق به واشنگتن سفر کرد.

دوستدار اعتراف کرده است که پس از این راهپیمایی او و قربانی به صورت تلفنی درباره روش‌های ارائه اطلاعات جمع آوری شده به ایران گفت‌وگو کرده‌اند. بنابر این گزارش حکم دوستدار ۱۷ دسامبر سال جاری اعلام می شود.

پیش از این هم جمهوری اسلامی ایران به فعالیت تروریستی و جاسوسی در آمریکا متهم شده بود. هفت سال پیش، منصور ارباب‌سیر یک ایرانی ۵۶ ساله مقیم تگزاس که در فروش ماشین های دست دوم فعالیت داشت، متهم شد که قصد ترور سفیر وقت عربستان سعودی را با همکاری سپاه پاسداران داشته است. همچنین سال ۹۷ نیز همزمان با نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس، یک دیپلمات و چند ایرانی بازداشت شدند که نقش انجام یک عملیات تروریستی داشتند.