ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.11.2019, 0:18

نگرانی اتحادیه اروپا از گام جدید کاهش تعهدات برجامی ایران


مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی کمیسیون اروپا، طی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود در بروکسل از قصد ایران برای کاهش تعهداتش در توافق هسته ای موسوم به برجام ابراز نگرانی کرد.

مایا ضمن اشاره به اینکه علارغم خروج آمریکا٬ این اتحادیه هنوز به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است گفت: ما از ایران می خواهیم بدون تاخیر این گام‌ها را به عقب برگردانده و از برداشتن گام‌های دیگری که به تضعیف توافق هسته‌ای منجر می‌شود خودداری کند. پایبندی اتحادیه اروپا به برجام به پایبندی کامل ایران وابسته است.

واکنش بریتانیا به گام جدید کاهش تعهدات برجامی ایران

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات اخیر ایران به وضوح توافق هسته‌ ای موسوم به برجام را نقض می‌کند. کاهش تعهدات برجامی ایران تهدیدی علیه امنیت ملی ما محسوب می شود.

وزیر امور خارجه بریتانیا از ایران خواست تا به تعهدات خود پایبند بماند و به پایبندی کامل به برجام بازگردد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ضمن انتقاد از عدم پایبندی اروپا به تعهدات برجامی اعلام کرد: «به سازمان انرژی اتمی دستور می دهم تزریق گاز به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو را از فردا آغاز کند. گام چهارم هم مانند سه گام دیگر قابل بازگشت است. اگر اعضای برجام به تعهدات خود در اول ژانویه ۲۰۱۷ بازگردند ما هم به این تاریخ برمی‌گردیم».