ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.11.2019, 16:00

کاهش شدید صادرات نفت و گاز ایران به ترکیه


رادیو فردا

اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه در جدیدترین گزارش ماهانه خود که روز جمعه، ۱۰ آبان، منتشر شد، می‌گوید خرید گاز ایران در ماه اوت تقریبا یک سوم میزانی است که ایران اوت پارسال به این کشور صادر کرد.

جمهوری اسلامی در ماه اوت، دو ماه پیش، تنها ۱۶۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرده که کمترین میزان طی یک دهه گذشته است.

کل صادرات گاز ایران به ترکیه در هشت ماه ابتدایی سال نیز با ۱۰.۵ درصد کاهش به ۴.۵ میلیارد متر مکعب رسیده است.

آمارهای اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه همچنین می‌گوید این کشور از ماه ژوئن هیچ محموله نفتی از ایران دریافت نکرده است.

ترکیه در هشت ماه سال جاری کمتر از ۲.۱ میلیون تن نفت از ایران خریده است. این رقم در دوره مشابه در سال گذشته ۵.۱۶ میلیون تن و در هشت ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ حدود ۷ میلیون و ۲۵۳ هزار تن بود.

همزمان مرکز آمار ترکیه گزارش داده است که کل صادرات این کشور به ایران در ۹ ماهه سال جاری میلادی به ۱.۷۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه پارسال و سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۵ درصد و ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کل صادرات ایران به ترکیه نیز در این دوره زمانی به سه میلیارد دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه پارسال و سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۴۶ درصد و ۴۹ درصد افت کرده است.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و اردیبهشت سال جاری (اوایل ماه مه) نیز معافیت‌های نفتی به مشتریان ایران را متوقف کرد.

آخرین آمار صادرات نفت ایران که توسط شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد که این رقم از ۲.۵ میلیون بشکه در روز، در دوران قبل از خروج آمریکا از برجام، به زیر ۲۰۰ هزار بشکه رسیده و تنها چین و سوریه از ایران نفت دریافت می‌کنند، اما دقیقا معلوم نیست آیا در ازای دریافت نفت، پولی به ایران می‌رسد یا نه.

ایران بر اساس دو قراردادی که برای توسعه میادین آزادگان و یادآوران با شرکت‌های «سی‌ان‌پی‌سی» و «سینوپک» چین امضا کرده بود، به جای پول نقد، بدهی خود را با تحویل نفت تسویه می‌کند، اما گزارش‌هایی نیز از ادامه خرید محدود نفت ایران توسط دیگر شرکت‌های چینی نیز منتشر شده است، به طوری که آمریکا اخیرا یک پالایشگاه و چندین شرکت چینی را به خاطر دور زدن تحریم‌های ایران به لیست سیاه خود اضافه کرد.

بیژن نامدار زنگنه ماه گذشته اعلام کرد درآمدهای نفتی ۵۰ میلیارد دلار افت کرده ‌است.

خبرگزاری رویترز جمعه گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی به ۲ میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم در دوران قبل از خروج آمریکا از برجام بالای ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود.